Implementering av GA4
Undvik att tappa mätningen av er webbstatistik
Google Analytics är det mest vanligt förekommande analysverktyg som de flesta företag med digital närvaro använder idag för att samla in viktig webbstatistik och konverteringsspårning. Sen 1 juli 2023 är den gamla versionen av verktyget, Google Analytics Universal, nedstängd och ersatt med nya versionen GA4. Därför måste alla som tidigare har använt den gamla versionen migrera till den nya.
Har du inte migrerat till GA4 är?
Då är det hög tid att göra det!
Vad innebär det?
Det innebär att från och med 1 juli 2023 så samlas ingen webb-, målgrupp-, förvärv- eller beteendestatistik in i Google Analytics Universal längre. Inte heller eventuella uppsatta mål eller konverteringsspårningar kommer att fortsätta mätas. Om du har en digital rapport uppsatt via t.ex. Google Looker Studio kommer även den sluta samla in data om du inte migrerat till och börjar använda GA4 istället.
Med andra ord är det väldigt viktigt, oavsett vilka affärsmål ert företag har, att göra migreringen till GA4. Detta för att undvika att tappa eller få avbrott i viktig data och statistik som är affärskritisk för att följa verksamheten. Det kan t.ex. vara statistik som visar hur er webb och marknadsföringsinsatser presterar eller ligger till grund för viktiga datadrivna beslut för företaget.
GA4 Wordpress
Skaffa Google Analytics 4 redan idag
Så vad behöver ni göra nu?
För att säkerställa att ni fortfarande får in all statistik och data ni kan behöva så måste det skapas upp och en ny egendom i Google Analytics, en GA4-egendom, och implementera den på webben. Vår rekommendation är att implementera GA4 via Google Tag Manager, för att då även kunna sätta upp alla eventuella mål och konverteringsspårningar ni redan har i ert befintliga Analytics konto eller vill passa på att skapa. Egendomen behöver konfigureras i enlighet med Googles riktlinjer samt att alla eventuella filter, skräddarsydda inställningar, kopplingar till andra Google-verktyg osv måste flyttas över till den nya egendomen manuellt. Eftersom att många parametrar i GA4 mäts annorlunda jämfört med Google Analytics Universal är det viktigt att verifiera och kvalitetssäkra att allt fungerar som det ska.
Låter det svårt och tidskrävande?
Var lugn, vi hjälper er gärna. Enligt en undersökning upplever ca 65% att de inte har tid eller att det är för svårt att göra migreringen och implementeringen av GA4 själva. Därför har vi tagit fram tre olika paket för beroende på vilka behov just ert företag har. Allt du behöver göra är att bestämma vilket paket som passar er bäst, kontakta oss och bjuda in oss till era Google-konton. Resten sköter vi!
Om ni redan har påbörjat migreringen själva men kört fast så kan ni tryggt lämna över den i våra händer så färdigställer vi den och ser till att ni får in rätt data.
Osäker på vilket paket ni ska välja?
Läs år FAQ nedan eller kontakta oss direkt.
Vad händer om jag inte migrerar till GA4?
Våra GA4-paket
GA4
Bas
15.000 kr
GA4
Avancerat
30.000 kr
GA4 E-handel och skräddarsytt
pris på förfrågan