Digital annonsering

The WW Google Ads Process

Wasabi Web erbjuder paket inom digital annonsering med Google Ads. På den här sidan samlar vi alla våra rutiner, guider, manualer, internutbildningar, styrdokument, FAQ´s osv. Allt som kan tänkas behövas för att jobba med Google Ads the WW Way helt enkelt!

Välkommen till the WW Google Ads Process

Det är viktigt oavsett organisationens storlek att ha uttalade policies och regler samt ge dessa fasta former. Anledningen till att personalhandboken har utformats är för att anställda på ett pedagogiskt sätt ska kunna få information om det företagets administrativa regler men även en informationskälla där vi beskriver företagets personalpolitik som bland annat innefattar utveckling, utbildning, arbetsmiljö samt jämställdhet. Personalhandboken beskriver vilka regler som gäller utöver de som beskrivs i respektive anställningsavtal.

Personalhandboken ska ge svar på frågor som ni kan fundera över som anställd men ska även fungera som underlag för hur vi ska fortsätta bibehålla en gemytlig kultur på arbetsplatsen. WW Vibes helt enkelt!

The WW Google Ads Process

Utbildningar

Del 1

Del 2

Del 3

Presentation från utbildning

Uppstartsmöte

Behovsanalys

För att skapa en framgångsrik Google Ads-kampanj och sätta rätt förväntningar för kunden så är det viktigt att göra en behovsanalys. Boka in ett uppstartsmöte och gå igenom nedan punkter med kunden.

  • Har ni jobbat med Google Ads tidigare?
    Om ja:
    Vad fungerade bra? Vad fungerade mindre bra? Vad fungerar/fungerade mindre bra? Finns kampanjerna kvar så att vi kan få ta del av dem?
    Om nej:
    Är ni insatta i hur Google Ads fungerar?
    Om kunden inte har jobbat med Google Ads eller har haft en annan byrå för det är det bra att gå igenom Google Ads-presentationen med kunden så att de får en övergripande koll på hur det fungerar, de viktigaste delarna, inlärningsfasen, rimliga förväntningar, annonsbudget, löpande optimering och vilka möjligheter som finns.
  • Vad vill ni uppnå med Google Ads?
    Vad har ni för mål?
    Hur ser nuläget ut för de målen?
    För att kunna mäta framgången med och resultatet av Google Ads är det viktigt att sätta upp tydliga, specifika och mätbara mål. Exempel på mål kan vara ökad försäljning/intäkter, offertförfrågningar, leads, bokningar, kontaktförfrågningar och likande.
    För att kunna mäta och följa upp förbättringen behöver vi också kartlägga hur nuläget för de målen ser ut. Om kunden t.ex. vill öka antalet offertförfrågningar med 20% behöver vi veta om de har mätning på hur många offertförfrågningar de får in idag samt var/hur de mäter det och om vi kan få tillgång till de uppgifterna via Google Analytics eller annat analys/statistik/CRM-system.
    Om de vill tjäna in kostnaden för en ny webb och digital marknadsföring behöver vi göra en baklängesuträkning med marginal, hitrate, CR och CTR för att få fram hur många bekräftade affärer samt förfrågningar kampanjen måste generera för att uppnå målet. Se exempel i Google Ads-presentationen.
  • Jobbar ni även med SEO? – Google Ads kan vara ett bra komplement till SEO och då kan det vara bra att ha koll på vilka SEO-insatser kunden gör, vilka deras primära sökord är och hur de rankar på dem.
  • Har ni redan nu några tankar vilken typ av kampanj, typ av annonser, annonsutförande/annonstexter och/eller geografisk inriktning som ni vill att kampanjerna ska ha?
    Beroende på hur stor erfarenhet kunden har av Google Ads sen tidigare så kan de ha önskemål om de t.ex vill ha en sökkampanj med sökord, en shopping-kampanj med bilder eller videoannons på YouTube. Då är det bra för oss att få den informationen direkt vid uppstartsmötet så att vi tar fram ett annonsupplägg som matchar kundens behov och förväntningar.

Mål/KPIer

För e-handlar är köp i form av antal transaktioner, genomsnittligt transaktionsvärde, lagt i kundvagnen och liknande givna konverteringsspårningar.Om kunden inte har en e-handel är ofta leads i form av inskickade formulär, förfrågningar, bokningar, telefonsamtal, mail och liknande värdefulla konverteringsspårningar.

Utöver vilka konverteringsspårningar som ska sätta upp bör man över prata med kunden om vilka mål de har för konverteringsspårningarma. Hur ser drömläget ut för hur många köp för hur stor omsättning de vill få in från Google Ads? Hur ser marginalen ut på deras produkter och tjänster, ska vi fokusera mer på vissa produkter än på andra baserat på det?

Om de inte fokuserar på köp, hur många ledas vill de få in från t.ex formulär, telefonsamtal och mail. Vad har de för hit rate på dem? Har de ett CRM-system för att följa upp ledas? Finns det något konverteringsvärde för deras ledas som vi kan använda oss av? Har de några övriga mål för t.ex CPA eller liknande som de vill att vi strävar mot?

Google Ads-presentation

Google Ads är en onlineannonseringsplattform från Google som låter företag och annonsörer marknadsföra sina produkter eller tjänster på Google-söksidor och andra webbplatser i Googles annonsnätverk.

Genom att skapa annonser och välja relevanta sökord kan företag nå sin målgrupp och öka synligheten för sina erbjudanden.

Google Ads fungerar med en kostnad-per-klick-modell, vilket innebär att annonsörer betalar endast när någon klickar på deras annons. Det är ett kraftfullt verktyg för att öka webbtrafik, generera leads och öka försäljningen online.

Strategi

Kundspecifik strategi för Google Ads

🙂

Val av kampanjetyp

  1. Sökannonser (Search Ads):
    • Mål: Att nå personer som aktivt söker efter specifika produkter eller tjänster.
    • Funktion: Annonser visas på sökresultatsidan när användare söker efter relevanta söktermer.
    • Användning: Bra för att driva klick till din webbplats, generera konverteringar och direkt försäljning.
  2. Displayannonser (Display Ads):
    • Mål: Att öka varumärkesmedvetenheten och nå en bredare publik.
    • Funktion: Annonser visas på webbplatser inom Googles annonsnätverk i form av banners, bilder och textannonser.
    • Användning: Passar för visuellt engagerande kampanjer, att öka kännedomen om ditt varumärke och retargeting.
  3. Shoppingannonser (Shopping Ads):
    • Mål: Att marknadsföra produkter från din e-handelssajt.
    • Funktion: Visar bilder av produkter, pris och butiksnamn direkt i sökresultaten.
    • Användning: Bäst för e-handelsföretag som vill sälja produkter online och visa produktinformation direkt i annonserna.
  4. Videoannonser (Video Ads):
    • Mål: Att engagera användare med rörligt innehåll och berätta en historia.
    • Funktion: Annonser visas på YouTube och på andra webbplatser i Googles nätverk som visar videor.
    • Användning: Bra för att öka varumärkesmedvetenheten, berätta en historia om ditt varumärke och engagera tittare.
  5. Appannonser (App Ads):
    • Mål: Att driva nedladdningar och användning av din mobilapp.
    • Funktion: Annonser visas i appar på mobila enheter och innehåller en direkt länk till appbutiken.
    • Användning: Lämplig om du har en mobilapp och vill öka användarbasen.
  6. Reklamkampanjer för lokala företag (Local Campaigns):
    • Mål: Att locka lokal trafik till din fysiska butik eller verksamhet.
    • Funktion: Använder sig av olika annonsformat för att marknadsföra ditt företag lokalt, inklusive kartor, samtal och besök.
    • Användning: Perfekt för småföretag och butiker som vill locka lokal trafik.
  7. Performance Max-kampanjer:
    • Mål: Att maximera konverteringar genom att nå en bred publik över flera nätverk och kanaler.
    • Funktion: Performance Max-kampanjer använder sig av maskininlärning och automatisering för att optimera dina annonser över Sökannonser, Displayannonser, Shoppingannonser, YouTube och Discover. Annonserna kan anpassas till olika format och placeringar. En väldigt automatiserad kampanj som passar bäst till breda målgrupper.
    • Användning: Lämplig när du vill optimera för olika konverteringar över flera plattformar och när du inte nödvändigtvis har en specifik kanal eller nätverk i åtanke. Performance Max är inriktad på att dra nytta av Googles algoritmer för att hitta de bästa möjligheterna att maximera dina konverteringar.
    • OBS. Performance Max kampanjer bör endast startas i konton som tidigare haft kampanjer igång som genererat minst 30 konverteringar/mån. Dessa konverteringar bör även vara handlingar som tillhör slutskedet i kundprocessen, alltså exempelvis köp, inskickat kontaktformulär eller telefonsamtal.

Val av annonstyp

Identifiera din målgrupp och förstå deras beteende för att välja en annons som passar bäst. Är målet att öka försäljningen, generera leads eller öka varumärkesmedvetenheten?

  1. Sökannonser/Responsiva sökannonser:
    • Används främst för att synas i Google-söksidor när användare söker efter specifika sökord.
    • Effektiva för direkt respons och konverteringar.
    • Använd kreativa och relevanta rubriker och beskrivningar.
    • Använder maskininlärning för att anpassa annonser baserat på användarens sökterm.
    • Ge variation i rubriker och beskrivningar för att optimera relevans.
  2. Displayannonser:
    • Innehållsrika annonser som visas på webbplatser i Googles annonsnätverk.
    • Bra för att öka varumärkesexponering och rikta in sig på en bredare publik.
    • Designa övertygande visuella element för att dra uppmärksamhet.
  3. Shoppingannonser:
    • Perfekta för e-handelsföretag för att visa produkter med priser och bilder direkt i sökresultaten.
    • Använd produktinformationen noggrant och optimera produktlistningen för relevanta sökningar.
  4. Videoannonser:
    • Används för att nå ut till målgruppen genom videoinnehåll på YouTube och i Google Display-nätverket.
    • Fokusera på engagerande och relevanta videor som håller användarens intresse.

Val av annonstillgångar

  1. Bildtillgång
    • Med bildtillgångar kan man ladda upp relevanta bilder som komplement till sina befintliga sökannonser. Bildtillgångar kan förbättra resultatet genom intresseväckande bilder på produkter eller tjänster som kompletterar budskapet i textannonserna.
  2. Länktext:
    • Marknadsför unika erbjudanden till kunder, som fri frakt eller kundtjänst dygnet runt.
  3. Utbudsinformation:
    • Framhäver specifika aspekter av kundens produkter och tjänster. Utbudsinformationen visas under textannonsen i form av en rubrik (till exempel ”Resmål”) och en lista med värden (till exempel ”Hawaii, Costa Rica, Sydafrika”).
  4. Samtalstillgång:
    • Lägger till en knapp som gör det möjligt för användare att ringa kunden direkt från annonsen, vilket är särskilt effektivt för företag som vill driva telefonsamtal.
  5. Platslänk:
    • Du kan lägga till fler länkar i dina annonser genom att skapa webbplatslänkar. Webbplatslänkar leder till specifika sidor på din webbplats (till exempel en viss produkt eller dina öppettider)
  6. Företagets namn & företags logotyp:
    • Dessa kan användas när företaget genomgått annonsörverifiering. Tillgångarna kan hjälpa dig att nå nya och befintliga kunder mer effektivt genom att utnyttja varumärkets kommersiella värde.
  7. Formulär för potentiella kunder:
    • Formulär för potentiella kunder hjälper kunden att generera potentiella kunder genom att låta personer skicka sin information i ett formulär direkt i annonsen.
  8. Plats:
    • Lägg till platsinformation i dina annonser. Detta kan användas om kunden har Google My Business.
  9. Kampanj:
    • Tillåter dig att markera särskilda erbjudanden eller förmåner direkt i annonsen för att locka uppmärksamhet.
  10. App:
    • Med apptillgångar kan du länka till din app för telefoner eller surfplattor från dina textannonser.
  11. Pris:
    • Pristillgångar kan göra dina textannonser i söknätverket mer effektiva eftersom du får mer plats att beskriva dina tjänster och ditt produktsortiment och kan länka kunderna direkt till det som intresserar dem på din webbplats.

Materialinsamling

Tillgång till Google Ads-konto

Om kunden har jobbat med Google Ads tidigare vill vi bli inbjudna till deras Google Ads-konto för att kunna gå igenom det och analysera vad som funkat bra och vad som kanske funkat mindre bra.

Be kunden bjuda in oss till sitt Google Ads-konto med administratörstillgång. Se till att kunden bjuder in samma mailadress till alla sina Google-konton så att vi kan koppla ihop dem med varandra.

Google Ads – Instruktioner för att bjuda in Wasabi Web till Google Analytics

  1. Logga in i det Google Ads-kontot ni vill bjuda in oss till Google Ads
  2. Klicka på Verktyg och Inställningar som visas med en skiftnyckeln-ikon högst upp i huvudmenyn
  3. Välj Åtkomst och säkerhet i konfigurationsmenyn
  4. Klicka på Säkerhet
  5. Klicka på tillåtna domäner
  6. Klicka på Lägg till domän
  7. Skriv in wasabiweb.se
  8. Klicka på spara
  9. Gå till Användare i menyn högst upp till vänster
  10. Klicka på plustecknet
  11. Skriv in vår mailadress ads@wasabiweb.se
  12. Klicka på Administratör så att vi får full åtkomst till kontot
  13. Klicka på skicka inbjudan

Tillgång till Google Analytics-konto

Be kunden bjuda in oss till sitt Google Analytics-konto. Se till att kunden bjuder in samma mailadress till alla sina Google-konton så att vi kan koppla ihop dem med varandra.

Google Analytics – Instruktioner för att bjuda in Wasabi Web till Google Analytics

  1. Logga in på Google Analytics
  2. Öppna Administratörsvyn, den ligger längst ner till vänster i huvudmenyn när man har loggat in. 
  3. Klicka på Åtkomsthantering för konton i konto-kolumnen längst till vänster
  4. Klicka på plustecknet högst upp i höger hörn
  5. Välj lägg till användare
  6. Skriv in vår mailadress ads@wasabiweb.se
  7. Fyll i alla rutor under behörighet så att vi får administratörstillgång till kontot
  8. Klicka på Lägg till högst upp till höger

Tillgång till Google Tag Manager-konto

Be kunden bjuda in oss till sitt Google Tag Manager-konto med administratörstillgång. Se till att kunden bjuder in samma mailadress till alla sina Google-konton så att vi kan koppla ihop dem med varandra.

Google Tag Manager

  1. Logga in på Google Tag Manager genom att gå in på Google Tag Manager och klicka på ”Sign in to Tag Manager”
  2. Klicka på administratör i huvudmenyn
  3. Under kolumnen ”Konto” väljer du ”Användarhantering” 
  4. Klicka på det blå +-tecknet högst upp till höger
  5. Välj lägg till användare
  6. Ange vår mailadress ads@wasabiweb.se
  7. Klicka i rutan för Administratör
  8. Klicka på rutan längst ner där det står din webbplats namn och webbplatsens namn
  9. Klicka i rutan för Publicera Direkt högst upp
  10. Klicka på knappen ”Klart”
  11. Klicka på knappen ”Bjud in”

Tillgång till Google Merchant Center-konto

Be kunden bjuda in oss till sitt Google Merchant Center-konto med administratörstillgång. Se till att kunden bjuder in samma mailadress till alla sina Google-konton så att vi kan koppla ihop dem med varandra.

Tillgång till E-handelsplattform

🙂

Lista på sökord

Be kunden skicka en lista på:
* Vilka är de viktigaste/primära sökordet de vill och behöver synas på?.
* Vilka sökord tror de deras kunder använder för att hitta dem, deras produkter och tjänster?.
* Eventuellt negativa sökord som de inte vill förknippas med.

Bilder

Om vi ska skapa bildtillägg:
* Fråga kunden om de har några specifika bilder de vill att vi använder för bildtilläggen.
* Om de vill att vi använder bilderna på webben så kontrollera att de är säkra på att de har rättigheterna till alla dem och får anvnda dem i annonser.

Om vi ska skapa shoppingannonser:
* Kontrollera att kunden har produktbilder.

Rörligt material

Om vi ska skapa videoannonser:
* Be kunden skicka filmer/rörligt material.

Eventuell infomation till tillägg

Stäm av med kunden om de har några speciella USPar eller utbudsinformation som de vill trycka extra mycket på i annonstexterna eller i annonstilläggen. Det kan t.ex. vara:
* Fri frakt
* Kostnadsfri offert
* Kostnadsfri konsultation

Analys

Google Ads-sökordsanalys

Google Ads-konkurrensanalys

🙂

Google Ads shoppingkampanjanalys

🙂

Google Ads videokampanjanalys

🙂

Skapa konton

Skapa Google Ads-konto

Om kunden inte har ett befintligt Google Ads-konto så kan vi hjälpa dem att skapa ett nytt. Det viktigaste att tänka på då är vems som ska betala annonsbudgeten till Google, det är avgörande för på vilket sätt vi skapar kontot.

Om annonsbudgeten ska dras på Wasabi Web betalningsprofil: Skapa kontot från Wasabi Webs förvaltarkonto adwords@wasabiweb.se.

Om kunden själv ska betala annonsbudgeten själv med ett kreditkort: Skapa kontot med vilken google mailadress som helst, t.ex en av kundens mailadresser eller den Wasabi Webmailadress som har tillgång till kundens övriga Google-konton.

Skapa ett nytt Google Ads-konto

  1. Gå in på Google Ads
  2. Logga in med adwords@wasabiweb.se.
  3. Klicka på den blå Starta nu-knappen högst upp till höger
  4. Klicka på Nytt Google Ads-konto
  5. Klicka på Växla till expertläge längst ner på sidan
  6. Välj Skapa ett konto utan en kampanj längst ner i den vita rutan
  7. Klicka på fortsätt
  8. Gå till Fakturering och lägg in de betalningsuppgifter ni vill att framtida annonskostnader ska debiteras till

Skapa ett nytt Google Ads-konto i ett förvaltarkonto (adwords@wasabiweb.se)

  1. Gå in på Google Ads och logga in med adwords@wasabiweb.se.
  2. Klicka på Konton i vänstermenyn.
  3. Klicka påsen blåa, runda knappen med ett +.
  4. Välj skapa nytt konto.
  5. Ange kontots namn, gärna företagsnamnet.
  6. Typ: Google Ads-konto.
  7. Land: Sverige (eller det land kunden har huvudkontor).
  8. Tidszon: (GMT +01:00) Sverigetid.
  9. Valuta: svensk krona (SEK) eller den valutan som gäller i det land där kunden har huvudkontor.
  10. Bjud i användare: Bjud in kunden om de ska ha tillgång till kontot.
  11. Klicka på spara och fortsätt.
  12. Bekräfta din identitet genom att klicka på den blå Bekräfta-knappen.
  13. Klicka på Välj en befintlig faktureringskonfiguration.
  14. Välj Faktureringskonfigurationen som heter Adwords annonser,  9840-1289-0760-4060, Betalningsprofil Wasabi Web 9469-7318-3195.
  15. Klicka på Spara och fortsätt.
  16. Tjänsteavtal: Använd huvudtjänsteavtal.
  17. Budgetbelopp: Obegränsat.
  18. Startdatum: Så snart som möjligt.
  19. Slutdatum: Inget.
  20. 20. Budgetnamn. Wasabi Web 2022.
  21. Inköpsorder (valfritt): Lämna tomt.
  22. 22. Anteckningar (valfritt): Lämna tomt.
  23. 23. Klicka på spara och slutför.

 

Kontouppsättning

🙂

Skapa Google Analytics-konto

Om kunden inte har ett befintligt Google Anaytics-konto så kan vi hjälpa dem att skapa ett nytt. Det viktigaste att tänka på då är vems som ska betala annonsbudgeten till Google, det är avgörande för på vilket sätt vi skapar kontot.

Skapa ett nytt Google Analytics-konto

  1. Gå in på Google Analytics
  2. Klicka på använd ett annat konto om du redan är inloggad när du kommer in på kontot
  3. Skapa konto
  4. Att hantera mitt konto med
  5. Förnamn: På kontaktperson
  6. Efternamn: På kontaktperson
  7. Skapa ett Gmail-konto istället
  8. Användarnamn: företagsnamn@gmail.com
  9. Lösenord: Wasabiweb22
  10. Bekräfta
  11. Telefonnummer: Valfritt
  12. Återställningsadress: Valfritt
  13. År: Ange ett årtal för en person som är äldre än 18 år
  14. Månad: Det spelar ingen roll vilken månad man väljer
  15. Dag: Det spelar ingen roll vilken dag man väljer
  16. Kön: Valfritt
  17. Nästa
  18. Jag godkänner Googles användarvillkor
  19. Jag godkänner att mina uppgifter behandlas i enlighet med beskrivningen ovan och sekretesspolicyn.
  20. Bara för att bekräfta
  21. Bekräfta
  22. Välkommen till Google Analytics!
  23. Börja mäta
  24. Kontonamn: Företagsnamnet
  25. Produkter och tjänster från Google: Ja
  26. Benchmarking: Ja
  27. Teknisk support: Ja
  28. Kontospecialister: Ja
  29. Nästa
  30. Vad vill du mäta: Webb (Apps, Appar och webb)
  31. Webbplatsens namn: Företagsnamnet
  32. Webbplatsens webbadress
  33. Branschkategori: Kundens branschkategori
  34. Tidzon för rapporter: Sverige
  35. Skapa
  36. Användarvillkor för: Sverige
  37. Godkänn Användarvillkor för Google Analytics
  38. Godkänn Dataskyddsvillkor
  39. Min-epostkommunikatio: Avmarkera allt och spara
  40. Spara
  41. Testa den nya Google Analytics-appen: Nej tack
  42. Spårningskod: Implementera GA-taggen på kundens hemsida (Se min egen mail.-guide: Google Taggar)
  43. Kontrollera att taggen funkar genom kontrollera satt status är ”Har tagit emot trafik de senaste 48 timmarna” samt testa Realtidsrapporten i GA
  44. Lägg till kopplingen till Ads-kotot i webbplatskoden (Om kunden har ett Ads-konto)
  45. Bjud in adwords@wasabiwe.se (bjud in i kontomenyn-kolumnen längst till vänster)
  46. Skicka inloggningsuppgifterna, användervillkoren och Kom igång-guide till kunden

Skapa Google Tag Manager-konto

🙂

Skapa kampanj

Skapa en sökkampanj

  1. Öppna Google Ads Editor, klicka på konto, välj det konto du ska skapa kampanjen i och klicka på Öppna.
  2. Klicka på Kampanjer i vänster menyn
  3. Klicka på Lägg till kampanj
  4. Döp kampanjen till valfritt, lämpligt namn
  5. Ändra kampanjens status från Aktiverad till pausad medans du skapar den.
  6. Budget: Ange kampanjens budget. Tänk på att budgeten anges som dagsbudget! Så ta månadsbudgeten som kunden har godkänt och dela den på 31 (dagar). T.ex. 3 000/31 = 96 kr/dag.
  7. Budstrategi: De vanligaste budstrategin är ”Maximera konverteringar” men även ”Maximera klick” kan passa om kunden t.ex. inte har några aktiva konverteringsspårningar än. Fyll inte i något Mål CPA (använder man mål CPA så måste den dagliga budgeten vara minst 5, gärna 10 gånger, större än det värde man anger som mål CPA.
  8. Annonsväxling: Välj ”Optimera: Visa främst annonser som ger bättre resultat”. Då använder Google sig av maskininlärning för att visa de annonser som ger bäst resultat baserat på kundens mål.
  9. Språkinriktning: Välj det språk annonstexterna är skrivna på.
  10. Platsinriktning: Väj den geografiska avgränsningen som kampanjen ska ha.
  11. Klicka på Annonsgrupper i vänstermenyn
  12. Klicka på knappen ”Gör fler ändringar” högst upp
  13. Klicka i ”Valda mål” och välj den kampanjen du nyss skapade
  14. Klistra in de sökorden är utvalda för kampanjen.
  15. Klicka på Bearbeta.
  16. Markera alla annonsgrupper.
  17. Ange högsta CPC. Utgå ifrån Ads-analysen och välj ett belopp. baserat på CPCn från Googles Sökordsplanerare.
  18. Ange högsta CPM. Ange alltid 0,01.
  19. Klicka på sökord och inriktningar i vänstermenyn.
  20. Klicka på knappen ”Gör fler ändringar”.
  21. Klicka i ”Valda mål” och välj den kampanjen/alla annonsgrupper du nyss skapade.
  22. Se till att parametern står på ”Keyword (sökord)”.
  23. Istället för att behöva skriv in alla sökord och ett med alla matchningstyper som det ska ha så skriver man in prefixen för de matchningstyper som sökorden ska ha. Om sökorden ska läggas in med alla tre matchningstyper ska de anges enligt nedan:
* = Bredmatchning
    ”*” = Frasmatchning
    [*] = Exakt matchning
  24. Klicka på knappen ”Barbeta”.
  25. Markera alla Sökord.
  26. Klicka på knappen med förstoringsglaset i huvudmeny ”Ersätt text”.
  27. Klicka i rutan för sökord.
  28. Skriv * i Hitta text:-fältet.
  29. Skriv [adgroup] i Byt ut mot:-fältet och klicka på knappen ”Ersätt”
  30. Klicka på Responsiva sökannonser under Annonser i vänsetermenyn.
  31. Klicka på Lägg till responsiva sökannonser
  32. Välj kampanjen och alla de annonsgrupper som annonsen ska skapas för.
  33. Fyll i alla 15 rubriker för annonserna, ange * för rubrik 1
  34. Fyll i alla 4 beskrivningstexter för rubrikerna.
  35. Markera alla annonser.
  36. Klicka på knappen med förstoringsglaset i huvudmeny ”Ersätt text”.
  37. Klicka i rutan för Rubrik 1.
  38. Skriv * i Hitta text:-fältet.
  39. Skriv [adgroup] i Byt ut mot:-fältet och klicka på knappen ”Ersätt”
  40. Klicka på Annonstillägg i vänstermenyn
  41. Skapa de annonstillgångar/annonstillägg som är relevanta för kampanjen och kunden.
  42. Ändra kampanjens status från Pausat till Aktiverad.
  43. När man är klar med kampanjen måste man klicka på knappen Lägg upp högst upp i höger hörn i Google Ads Editor för att den ska laddas upp i kundens annonskonto och gå live.
  44. Kampanjen hamnar då i Googles granskningsprocess som kan ta upp till 24 timmar men oftast brukar gå på 4-6 timmar. Kontrollera därför kampanjen efter ett antal timmar för att se att den har kommit igång och börjat generera exponeringar och klick.

Skapa en display kampanj

🙂

Skapa en videokampanj

🙂

Skapa en shoppingkampanj

🙂

Skapa en appkampanj

🙂

Skapa en lokal kampanj

:):)

Skapa en smart kampanj

🙂

Skapa en Performance Max-kampanj

🙂

Skapa Responsiva Sökannonser

Skapa Responsiva Sökannonser:

  1. Logga in i kundens Google Ads-konto
  2. Klicka på Annonser och tillägg i vänstermenyn
  3. Klicka på +-ikonen
  4. Välj responsiv sökannons
  5. Välj den kampanjen annonsen ska skapas för
  6. Välj den annonsgrupp/det sökord som annonsen ska skapas för
  7. Kontrollera att den Slutgiltiga webbadressen är relevant för sökordet (Är det en annons för Klang Market Uppsala bör den slutgiltiga webbadressen varahttps://klangmarket.se/restaurang-uppsala/)
  8. Lägg in så många rubriker som krävs för att få annonsstyrka “Bra” eller “Mycket Bra”
  9. Lägg in så många beskrivningstexter som krävs för att få annonsstyrka “Bra” eller “Mycket Bra”
  10. Klicka på Spara annonsen

Viktigt att tänka på:

  • Rubrik = max 30 tecken
  • Beskrivning = max 90 tecken
  • Följ Googles rekommendationer högst upp till höger för att få så hög annonsstyrka som möjligt
  • Rubrikerna och beskrivningstexterna kan hamna i vilken ordning som helst, så skriv texterna så att de är fristående och oberoende av varandra
  • Spara inte annonser som har lägre annonsstyrka än “Bra”

Konverteringsspårning

Köp

🙂

Formulär

🙂

Klick på maiadresser

🙂

Klick på telefonnummer

🙂

Klick

🙂

Prenumerera på nyhetsbrev

🙂

Uppföljning, rapportering & löpande optimering

Skapa GLS

  1. Öppna https://lookerstudio.google.com/
  2. Gå in på det Google-konto som kundens andra Google verktyg ligger på (exempelvis adwords@wasabiweb.se)
  3. Kopiera upp befintlig rapport för att utgå ifrån, exempelvis Moveco (ligger under kontot googleads@wasabiweb.se) Genom att trycka på knappen med 3 prickar uppe till höger och tryck på “skapa kopia”.
  4. Tryck på redigera i högra hörnet
  5. Byt ut den uppkopierade rapportens namn till kundens
  6. Byt ut färgen på kopian till kundens färger. 
  7. Gå in på kundens webbplats och använd kundens färger i rapporten. Använd exempelvis chrome extension “smart color picker” för detta. 
  8. Byt ut till kundens logotyp i det vänstra hörnet uppe. 
  9. Byt ut all data som ligger kvar från ursprungsrapporten till den nya kundens data och addera relevanta filter på för exempelvis konverteringar och SEO sidan (konverteringsfilter och SEO filter) för att filtrera ut informationen så det är relevant). 
  10. Klicka på modulerna/siffrorna. 
  11. Under “datakälla” i kolumnen till höger står den gamla kundens datakälla, exempelvis Moveco-GA4. Alla rapporter hämtar data från Google Analytics. 
  12. Tryck på krysset vid datakällan för att ta bort den gamla kundens data. Tryck “välj datakälla”. Tryck “lägg till data” längst ner i pop-up fönstret som kom upp. 
  13. Tryck på Google Analytics att hämta data från. Hitta nya kundens GA4-konto i listan, tryck på egendomen och sedan “lägg till”.
  14. Nu är den nya kundens datan tillagd i rapporten. 
  15. Nu går du igenom varje poängkort (siffrorna), tabell och diagram och byter ut den gamla kundens datakälla till den nya datakällan. Du kan markera samtliga data genom att hålla in shift och trycka på diagram, poängkort osv.
  16. Se till att samtliga data är utbytt och att den gamla kundens namn inte står någonstans. 

Uppföljningsmöten

På uppföljningsmöten går vi igenom kundens GLS och diskuterar datan för föregående månad. Vi framhäver ”key findings” och ser till att besvara eventuella frågor kunden har om föregående månad eller om annonseringen överlag.

Löpande optimering

Annonsörverifiering

Om du blir uppmanad att slutföra verifieringen inom en tidsgräns har du 30 dagar på dig att slutföra processen innan annonserna slutar att visas. Ta kontakt med kunden direkt för att samla in relevanta dokument som verifieringen kräver. 

Viktigt! Dubbelkolla ALLTID vilken betalningsprofil kunden har.

Om kunden själv betalar för Google Ads (har en egen betalningsprofil) behöver du följande: 

  1. Kundens registreringsbevis 
  2. Bild på ett giltigt legitimation (fram och baksida om id-kort) tillhörande den som är betalningsansvarig för Google Ads-kontot. 
  3. Adress till personen som är betalningsansvarig.

Om det är Wasabi Web som är betalningsansvarig  behöver du:

  • Kundens registreringsbevis

För att påbörja annonsörverifieringen trycker du antingen på bannern som varnar om annonsörverifieringen eller:

Går in på Verktyg —> Fakturering —> Annonsörverifiering —> Starta verifiering.

Fyll i de fält som är nödvändiga samt ladda upp dokumenten. Skicka.

När allt är inskickad tar det 2-3 dagar innan Google godkänner verifieringen. Dubbelkolla så att verifieringen blivit godkänd.

Mål CPA/Mål ROAS

När ska jag ange ett mål CPA eller mål ROAS?

Vänta så länge som möjligt innan du anger detta i budstrategin, minst 3 månader, helst längre.Vänta tills ROAS eller CPA är stabilt under en längre tid. Kontot är redo för ändring i budstrategin när detta är stabilt. +/- 20 % i förändring är ok över tid. 

Vad ska jag sätta för CPA eller ROAS?

Sätt målet baserat på det befintliga resultat som finns i kontot, inte vad du vill att dem ska vara. Om den existerande ROASen är på 300% kan du inte ange ett ROAS på 800% bara för att du vill det, det kommer inte fungera utan kommer förmodligen bara förstöra kampanjens prestanda. 

När du väl valt ett mål, ändra inte, detta är ett mer långsiktigt beslut som du inte förändrar hit och dit. 

Allmän Google Ads FAQ

Hur fungerar Google Ads-auktionen?

Det är inte bara det högsta budet som avgör vilken annons som visas i sökresultatet. Sökordets kvalitetsresultat spelar en avgörande roll i processen och gör det möjligt för annonsörer med hög relevans och kvalitet på sina annonser att konkurrera även om deras bud är lägre än konkurrenternas. Därför är det viktigt att skapa relevanta och högkvalitativa annonser som är relevanta för användarna.

Auktionen består av denna formel:

Faktisk CPC = (Konkurrentens annonsrankning / Ditt kvalitetsresultat) + 0,01

 

 

 

Hur väljer jag relevanta sökord för min kampanj?

Att välja relevanta sökord är en central del av en framgångsrik Google Ads-kampanj.

  • Förstå målgruppen
    Identifiera och förstå din målgrupp. Vilka termer eller fraser skulle de troligen använda när de söker efter din produkt eller tjänst?
  • Genomför en Google Ads-sökordsanalys
    Använd sökordsplaneraren som finns i Google Ads kontot och utgå från en utav WWs Google Kalkylark-mallar för Google Ads-analys. Se ovanstående punkter för hur man utför en sökordsanalys. Se till att få med så många relevanta sökord som möjligt i din analys för att vara säker att du gjort en omfattande analys.
  • Använd samtliga matchningstyper i början
    Detta är såklart inte relevant i exakt alla fall, men oftast är det bra att använda alla matchningstyper av sökorden i annonsgrupper för att säkerställa att man matchar både brett och smalt till en början. Sedan kan man rensa bland dessa när kampanjen varit igång ett tag.
  • Addera negativa sökord
    Eliminera sökord som inte är relevanta för din verksamhet eller som kan dra till sig en oönskad publik. Använd negativa sökord för att exkludera vissa termer från din kampanj.

Hur påverkar budgeten och budgivningen resultaten?

Budget

  • Din budget bestämmer hur mycket pengar du är beredd att spendera på dina annonser varje dag.
  • En högre budget ger dig möjlighet att exponera dina annonser för fler människor, vilket ökar din synlighet. Det är dock viktigt att hålla i åtanke att en högre budget inte alltid garanterar bättre resultat om andra faktorer som annonscopy, val av sökord och budgivning inte är optimerade.
  • Vissa branscher och produkter kan uppleva säsongsvariationer där efterfrågan varierar över tid. Anpassa din budget efter dessa variationer för att maximera resultaten när efterfrågan är hög.

Budgivning

  • CPC-bud (Cost Per Click): Budet per klick anger det högsta belopp du är villig att betala varje gång någon klickar på din annons. Ett högre CPC-bud ökar chansen att dina annonser visas över konkurrenternas, men det påverkar också kostnaderna.
  • Optimerad budgivning: Google erbjuder olika budgivningsmetoder, inklusive manuell budgivning och automatiserade metoder som inriktad konverteringsmaximering eller bud per klick (tCPA). Använd rätt budgivningsmetod baserat på dina mål och kampanjprestanda.
  • Kvalitetsresultat och budgivning: En hög Quality Score (kvalitetsresultat) kan sänka dina CPC-kostnader. Fokusera på att skapa relevanta och engagerande annonser samt förbättra din annons- och sidrelevans.
  • Anpassning av bud baserat på enhet, tid och plats: Justera dina bud baserat på vilken enhet användaren använder, tid på dagen eller geografisk plats. Detta gör det möjligt att optimera för att nå din målgrupp när det är mest relevant. Detta görs efter att kampanjen varit aktiv ett tag så nog med data finns, minimum 30 dagar.

 

Projektverktyg

logo-googledrive-1

Google Drive

Google Drive finns alla dokument gällande kunder. Här samlar vi även material så som bilder, video samt allt som rör Wasabi Webs interna marknadsföring. Varje gång vi får en ny kund öppnar vi en kund som vi under projektets gång jobbar i. Detta innebär att alla jobbar i samma kundmapp. Detta för att hålla allt organiserat och digitalt. I kundmapparna samlas tex Workshop dokument, QA dokument, Kundavtal osv som används under kundens livslängd.

logo-google-2

Google

Gmail och Google Workspace är det som används för hantering av mail, kalender, lagring av filer m.m. Samtliga anställda får en namn@wasabiweb.se mail som hanteras via gmail.com

logo-googledrive-1

Google Ads

Google Ads är Googles annonseringsplattform där företag kan skapa och visa annonser på olika platser online. Det låter annonsörer nå relevanta målgrupper och främja sina produkter eller tjänster.

logo-google-analytics-2

Google Analytics

Google Analytics mäter vi all besöksstatistik / konverteringsdata för samtliga kundprojekt och Wasabi Webs egna hemsida.
GA4 guide

logo-googletagmanager-2

Google Tag Manager

Google Tag Manager hanterar vi samtliga kunders Google Analytics spårning samt eventuella tredje parts spårningar.
GTM guide

logo-slack-1

Slack

Slack är vår interna och externa kommunikationskanal. Det är i denna kanal vi för kortare kommunikation med varandra samt att vi även skapar kanaler tillsammans med våra kunder. Kanalerna kan endast skapas av projektledare / chef och dessa ska alltid döpas till #kund-kundensnamn.

icon-looker-studio-2

Google Looker Studio

Looker Studio är gränssnittet där vi skapar anpassade datavisualiseringar, bygger rapporter och dela insikter internt och med kunder. Det hjälper oss och kundeer att bättre förstå sina data och fatta informerade beslut.

logo-asana-2

Asana

Asana är en molnbaserad plattform för projektledning och samarbete, som hjälper användare att organisera och hantera uppgifter och projekt effektivt.

Google Ads

Ekonomirutiner

Nya Google Ads-kunder

Ansvarig: Alla

När en kund gör en nybeställning eller tilläggsbeställning av backlinks ska det registreras som ett sälj i #sälj-kanalen i Slack.
Registrera säljet med meddelandet:
Sälj:
Kundens namn
Tjänsten/Paketet kunden har beställt
T.ex. Google Ads (36 mån) - 6.000 kr / mån + 10%

Ansvarig: Nils & Sandra

Ansvarig: Ida

Ansvarig: Rebecca & Kalle

Ansvarig: Rebecca & Kalle

  1. Regga beställningen
  2. Lägg in i pipen
  3. Fakturera kunden
  4. Beställ länken
  5. Ekonomikontroll

Avhopp av aktiva Google Ads-kunder

Ansvarig: Alla

Ansvarig: Nils & Sandra

Ansvarig: Ida

  1. Regga beställningen
  2. Lägg in i pipen
  3. Fakturera kunden
  4. Beställ länken
  5. Stäm av intäkter och utgifter stämmer

WW´s Google Ads-team

sandra_wasabiweb
sandra-wasabiweb-2

Sandra