SC Styling A/B Test – Ökad försäljning med 42 % på 14 dagar

Hur ökar man försäljningen på en etablerad E-handel?

Detta A/B test-case gäller ett Uppsalabaserat bolag som heter Scandinavian Car Styling AB som säljer bildelar på nätet och vars omsättning på runt 12 Miljoner primärt kommer via webben. Webbyrån anlitades tidigare under Oktober under ganska förutsättningslösa premisser. Kunden i fråga såg egentligen inget större behov av att uppdatera e-handeln, men tyckte ändå att det kunde vara värt att testa lite uppdateringar då det rörde sig om en relativt liten investering. Vi tog oss an uppdraget med glädje!

Det tog oss inte mer än 14 dagar innan vi kunde ge valuta för pengarna. Vi kunde redovisa en ökad konverteringfrekvens på hela 42 % så tidigt som 14 dagar efter påbörjat arbete.

Det vi har mätt konverteringen på i detta fall, är alltså antalet personer som genomfört köp via produkt-sidan genom att trycka på “köp-knappen”.

Test A – Original

Detta var den ursprungliga sidan innan Wasabi Web kom in i bilden.

Test B – Efter

Så här såg produktsidan ut för 50 % av besökarna på webbplatsen, efter Andreas Glimbrant vart i farten!

Resultatet?

Efter 14 dagar återkopplade Google Analytics med en tydlig vinnare.

Test B hade konverterat hela 42% bättre än original sidan!

Så här uttryckte sig kunden i samband med det genomförda A/B – Testet:

“Vi anlitade Wasabi för ett A/B test för vår e-handel scstyling.com Resultatet blev riktigt bra, trodde aldrig att det skulle vara så enkelt att kunna mäta/öka konverteringsgrad pga små förändringar. Rekommenderar Wasabi starkt!” – Kalle Östlund, Grundare av SC Styling

Källa: http://www.rejta.se/omdome/1770541/wasabi+web?search_word=wasabi+web#skriv

Låter ju spännande! Men vad är ett A/B Test egentligen?

Ett A/B test innebär i praktiken att man testar en tes kring hur man kan öka olika webbplatsers prestationer. Det kan handla om allt från hur man kan öka antalet sålda produkter på en e-handel via en köp-knapp, till att generera offertförfrågningar via ett kontaktformulär för en B2B verksamhet.

Det vanligaste är att man baserat på den besökarstatistik man har tillgång till, gör ett analys-arbete och från det så tar man sedan fram ett par förslag på förbättrande åtgärder. Men istället för att man enbart ändrar webbplatsens struktur och hoppas på det bästa, så testar man alltså först om dessa åtgärder faktiskt genererar ett förbättrat resultat. Det man konkret gör sedan är att man tar fram “en version” av webbplatsen som 50 % av besökarna ser, och “en annan version” som resterande 50 % av besökarna ser.

Efter ett A/B test är igång, så låter vi det gå ett par veckor och presenterar sedan vilken av dessa versioner som är vår “vinnare”. Vi redovisar även hur pass mycket vårt A/B test lyckats öka konverteringen i procent. Den vanligaste slutsatsen efter ett genomfört A/B test är givetvis att “vinnaren” övergår till att helt och hållet bli den version som syns för 100 % av webbplatsens besökare.

Vill även du hjälpa ditt företag att öka resultaten på webben? Då tar vi emot ditt samtal med glädje!

Mail:

info@wasabiweb.se

Telefon:

018 – 700 80 10

Google Rating
4.8
Bli kontaktad