Visit UAE
Kundcase
Visit UAE är ett helt unikt sajtkoncept för en av Apollos viktigaste destinationer: Förenade Arabemiraten. Visit UAE erbjuder en komplett reseguide om landet där utförliga guider, aktivitetstips och nationsfakta paketerats på ett smakfullt och UX-vänligt sätt. Wasabi Web har tagit fram konceptet från grunden; webbyrån har skapat logotyp och varumärkesplattform med ikoner och designkoncept, arbetat med webbutveckling och producerat de cirka 200 sidor SEO-optimerat content som webbplatsen innehåller.
Utmaning
”När vi på Apollo valde att stärka vår digitala närvaro inom utvalda resmål och beslöt att lansera en inspirationssajt om Förenade Arabemiraten valde vi Wasabi Web som digital helhetsleverantör. Ingen lätt uppgift att synas på Google under sökord som Dubai på topp 3 på mindre än 12 månader som var en av våra KP:er. Wasabi Web har skapat en modern och inspirerande webbplattform som redan blivit den naturliga samlingsplatsen för alla nordiska resenärer till Förenade Arabemiraten. Vi ser fram emot att fortsätta vårt fina samarbete vidare”, sa Clara Lindqvist på Apollo i ett pressmeddelande om samarbetet.
Lösning
I ett första lanseringsskede sjösattes plattformen för den svenska marknaden. Senare under året lanserades även versioner på danska, finska och norska. Efter lansering har Wasabi Web erhållit uppdraget att etablera och marknadsföra plattformen – vilket inneburit Google Ads-annonsering, annonsering i sociala medier, SEO, content marketing och videoproduktion. Dessa insatser har satt Visit UAE på den digitala kartan, ökat medvetenheten om resmålet i Norden och medfört att plattformen blivit en attraktiv annonsplats.
Resultat
Slutresultatet blev Visituae.se, Visituae.no, Visituae.dk, och Visituae.fi – moderna webbplatser med snabba laddningstider under ett helt nytt varumärke skapat av Wasabi Web. Webbyrån skapade även en webb med bra läsbarhet anpassat utifrån WCAG och GDPR-krav, som genererat hög organisk trafik i samband med topp tre-placering på Google på sökordet ”Dubai”.
Hemsidorna levde mellan 2017-2023 och har sedan dess kommersialiserats och pekats om till Apollo för att konvertera SEO-trafiken kring dessa resmål till biljettförsäljning inne på Apollos hemsida.
1 000
Besökare per månad.
100 %
Ökning av trafik under högsäsong.
70 %
Organisk trafik via Google.