Kundcase
Uppsala har inlett en ansökningsprocess för att bli europeisk kulturhuvudstad år 2029. Grunden för projektet vilar på de planerade framstegen inom staden och regionen. Det intressanta projektet strävar efter att främja mångfald inom kulturen i Uppsala, i takt med stadens växande utveckling. Målet är att använda kulturen och dess kraft som en motor för att uppmuntra till dialog och samverkan, skapa engagemang och därigenom bidra till att forma ett hållbart samhälle.
Utmaning
Det som framgick under den inledande workshopen var vikten av att återspegla projektet på ett tillgängligt sätt. Genom att skapa en paketering som snabbt synliggör information om vad projektet handlar om på en vettig nivå. Webben ska vara tillgänglig både på engelska och svenska och ha en internationell anda och inge en kulturell känsla. Dessutom ska lanseringen ske inom en kort tidsram för att få ut informationen om projektet så snart som möjligt.
Wasabi Web hade efter workshopen en tydlig vision för webben. Vi ska lyckas paketera en helt ny webbplats i WordPress med fräscht visuellt innehåll – som sätter Uppsala på kartan.
Lösning
Wasabi Web startade igång arbetet direkt efter den inledande workshopen för att möta förväntningarna om en snabb lansering. Processen för att ge webben den bästa förutsättningarna innebar arbete med en SEO-analys för att skapa organisk synlighet på sökmontorer som Google, en ny grafisk profil som ingav en röd tråd för varumärket och webbplatsen i sin helhet, samt arbetade med att ta det visuella intrycket till en ny nivå med hjälp passande bilder och en videobanner.
Resultat
Efter ett intensivt arbete lanserades webbplatsen efter endast 2 veckor. En webb som stolt visar upp Uppsalas ansökan och ger information om projektet på ett förklarande och tilltalande sätt. För att se hur den färdiga webbplatsen blev och resultat av vårt arbete klicka på knappen nedan.