
Svenska Kyrkans Unga
Kundcase
Svenska Kyrkans Unga är en relativt ung organisation med rötter i över hundra år av organiserat barn- och ungdomsarbete inom Svenska kyrkan. Målet var att skapa en helhetssyn och gemenskap i församlingarna, så att både organisationen och församlingen bättre kan möta framtiden. Svenska Kyrkans Unga blev redskapet för Svenska kyrkans barn- och ungdomsarbete och har idag uppdraget att finnas i varje församling och stödja all verksamhet för barn och unga.
Svenska Kyrkans Unga är en öppen gemenskap av unga människor som vill upptäcka och dela kristen tro. Gemenskap står i fokus, att alla får vara sig själv, troende eller inte. För Svenska Kyrkans Unga är det viktigt att alla unga människor får träffas för att diskutera och fundera tillsammans på Gud och livet. Unga människor kan och vill och blir därmed ung röst för att forma och påverka både kyrkan och samhället.
Utmaning
Under 2014 vann Wasabi Web den rikstäckande upphandlingen för att ta fram en ny webbplats åt Svenska Kyrkans Unga. Organisationen behövde en modern och användarvänlig hemsida som tydligt speglade deras värderingar och det viktiga arbete de bedriver för barn och ungdomar. Svenska Kyrkans Unga valde Wasabi Web för byråns engagemang och förmåga att förmedla organisationens energi, med ett ungt och målmedvetet team som förstod deras perspektiv.

Svenska Kyrkans Unga lösning
Wasabi Web tog fram en säljande webbplats och e-handel som tydligt kommunicerar Svenska Kyrkans Ungas värderingar och erbjudanden. Arbetet inkluderade en sökordsoptimering (SEO) för att stärka synligheten på Google samt konverteringsoptimering för att göra det enkelt för besökare att engagera sig och ta nästa steg. Den nya plattformen kombinerar ett inspirerande innehåll med funktionalitet som stöder både medlemsrekrytering och försäljning.
Resultat
Den nya webbplatsen och e-handeln har gjort det enklare för besökare att förstå Svenska Kyrkans Ungas uppdrag och engagera sig i verksamheten. Synligheten har ökat genom SEO och fler besökare har tagit nästa steg, vare sig det gäller medlemskap, aktiviteter eller köp via e-handeln. Med vår strategi har vi genererat mycket goda resultat!
66%
Ökad trafik från mobila enheter
57%
Ökning i antal sidvisningar
48%
Ökning på organisk sökning
22%
I antal unika besökningar