Nikotinsemlan
Kundcase
Nikotinsemlan är en kampanj framtagen av A Non Smoking Generation. Kampanjens syfte är att belysa hur tobaksindustrin får in ungdomar i ett beroende genom att kalla nya nikotinprodukter ”tobaksfria”. Nikotinsemlan symboliserar hur tobaksindustrin utvecklar nya produkter som designas och smaksätts med godisliknande smaker och marknadsförs som något ofarligt för att locka den unga generationen. Den ”tobaksfria” nikotinsemlan finns givetvis inte på riktigt, utan poängen är att den hade kunnat göra det. Nikotinsemlan är sammanfattat en kampanj som ger kritik mot tobaksindustrins vilseledande marknadsföring av nya nikotinprodukter som är tobaksfria.
Utmaningar
A Non Smoking Generation tog kontakt med Wasabi Web för framtagandet av en enkel webb med samlad information åt en kampanj de skulle lansera i februari. “Den tobaksfria semlan” är kampanjen som ska nå ut med en uppmaning till beslutsfattare att vidta åtgärder. Wasabi Web gillar det som A Non Smoking Generation står för och har därav tackat ja till att skapa en förenklad webb, utifrån vår bank av webbplatser som redan är producerade i WW Platform.
Nikotinsemlan
Lösning
Wasabi Web tog fram en ny webb för Non smoking generation för att belysa kampanjen ”Nikotinsemlan” i WordPress via WW Platform. Webbsidan fylldes med det material som tagits fram av organisationen och omvandlades till en samlad sida som informerar om användning av nikotin bland unga.
Resultat
Resultatet av insatsen bidrog till en ökad synlighet för kampanjen och skapade även en informationskälla dit organisationen kunde hänvisa de som sökte mer information om detta viktiga samhällsämne.