
La Neta
Kundcase
La Neta öppnade sin första restaurang i Stockholm sommaren 2009 och blev därmed Nordens första äkta taqueria. Med inspiration direkt från Mexiko har målet alltid varit tydligt – att sprida den genuina smaken och känslan av en traditionell mexikansk taqueria långt bortom Mexikos gränser. Namnet “La Neta” betyder “sanningen” på mexikansk slang, och för La Neta innebär det att allt handlar om äkthet: genuina smaker, färska råvaror och kvalitet i varje tugga.
Här tillagas tacos, salsor och tortillas på samma sätt som i Mexiko – från grunden, utan genvägar. Den starka förankringen i traditionen har också lett till utvecklingen av ett eget bageri i Sollentuna, där både majs- och vetetortillas produceras dagligen. Förutom att förse de egna taqueriorna levererar La Neta idag även tortillas till andra restauranger och privatpersoner som värdesätter den bästa möjliga tortillan.
Utmaning
Trots sin starka position inom mexikansk street food i Norden hade La Neta länge fokuserat på att låta maten tala för sig själv, utan större satsningar på marknadsföring. La Neta ville bygga en större varumärkesmedvetenhet, nå ut till en bredare målgrupp samt skapa en digital närvaro som kan stödja en expansion till fler länder på sikt. Utmaningen låg i att hitta rätt strategi för att bygga varumärket starkare, utan att kompromissa med den autenticitet som är kärnan i La Neta.

La Neta lösning
För att stärka La Netas digitala närvaro genomfördes flera digitala lösningar. Wasabi Web genomförde en Google Ads-analys och en SEO-analys för att identifiera möjligheter att öka synligheten online, genom löpande SEO kan även en långsiktig trovärdighet byggas. Därefter togs en redaktionell plan fram som vägledning för kommunikationen framåt. I linje med den redaktionella planen utvecklades content för sociala medier som speglar La Netas autentiska varumärke. Genom ett konsekvent arbete med digital marknadsföring förbättras både räckvidden och kännedomen om varumärket.
Resultat
Tack vare den digitala strategin som bidragit till en starkare digital närvaro har La Neta kunnat nå nya målgrupper och bygga en ökad varumärkeskännedom. Kombinationen av riktad annonsering, optimerad SEO och engagerande innehåll i sociala medier har skapat både högre synlighet och fler relevanta interaktioner.