Apollos reseguide till Förenade Arabemiraten
Apollo, som är en av Nordens ledande researrangörer, startade för cirka två år sedan ett projekt som innebar att etablera ett fristående varumärke med syftet att öka efterfrågan att åka till Förenade Arabemiraten. Apollo hade som mål att ta ägarskap i digitalt content gällande artiklar kopplade till de sju emiraterna i Förenade Arabemiraten, exempelvis Dubai och Abu Dhabi. Apollo inledde således en omfattande upphandlings-process, riktad mot ett tjugotal byråer runt om i Sverige, för ett helhetsuppdrag. Uppdraget bestod av framtagandet av ett nytt varumärke med tillhörande varumärkesplattform, en redaktionell plan för SEO-byggande content i 24 månader, en partner för sociala medier och Google-trafik (SEM), samt en webbplattform med stort fokus på användarvänlighet och teknik. Uppdraget landade på webbyrån Wasabi Web baserat på tidigare uppdrag, pris samt möjlighet att leverera en helhetslösning med kompetenserna som efterfrågades i content marketing, webb, drift och SEO.
Projektet var så pass framgångsrikt att det även översattes för hela Skandinavien och Wasabi Web driftar samtliga webbplatser i Norden. Ett resultat blev sidor för finska, danska och norska marknaden.
Tankegångar och arbetsprocess
Arbetsprocessen inleddes med en förstudie som fick ligga till grund för skisser och wireframes för webb och varumärkesplattform. Vi definierade vilken estetik vi ville ha i profilen – ett attraktivt ikon-språk och reseguider som hjärtat av kommunikationen. Artikelrubriker såsom “När ska man åka till Dubai?” och “5 saker du inte får missa i Abu Dhabi” skapades.
Processen i kronologisk ordning:
– Workshop (förstudie).
– Framtagande av varumärkesplattform.
– Framtagande av webb (koncept + UX Design + front-end kod + back-end kod).
– Framtagande av sökordsstrategi, copy och redaktionell plan enligt medieplan.
– Utbildning i WordPress för kund (för uppdateringar av webb).
– Lansering av webb.
– Löpande marknadsföring.
– Löpande rapportering av resultat och budget med förslag på och implementering av förbättringar.
Projektet är fortfarande aktivt idag och i det agerar Wasabi Web extern marknadsavdelning för Apollo. Målet på sikt är att kommersialisera webbplatsen helt, så att populära artiklar och guider om orterna länkar vidare till köpbara paketresor hos Apollo. Detta har redan börjat genomföras, i form av små pilotprojekt, med stor framgång.
Resultat
Resultatet är idag en webb med över 300 guider om saker att göra i Dubai, Abu Dhabi m.m. där artiklar som t.e.x “Får man dricka alkohol i Dubai?” rankar på första sidan och driver höga mängder trafik från organiskt sök på Google varje månad. Webben ligger idag också bland topp tre på Google under det organiska sökordet “Dubai”, som driver mer än 3000 organiska besökare per månad. Sidan har fått mycket bra respons i statistiken från användare på både sociala medier, Google och på webbplatsen.
För att se varumärket, webbplatsen och content, allt producerat av Wasabi Web, besöker ni följande adresser för respektive länder:
http://visituae.se/
https://visituae.no/
https://visituae.dk/
https://visituae.fi/
https://www.instagram.com/visituae.se/
https://www.instagram.com/visituae.no/
https://www.instagram.com/visituae.dk/
https://www.instagram.com/visituae.fi/
“Vi på Apollo kommer att stärka vår digitala närvaro inom utvalda resmål. Det känns verkligen bra att vi tagit in Wasabi Web som digital helhetsleverantör. Vi är väldigt glada att kunna presentera det här samarbetet och det känns som att Wasabi Web är precis rätt partner för oss!” säger Clara Lindqvist, Commercial Partner Manager hos Apollo.
Media om uppdraget:
Resumé
Dagens Media
UNT Uppgång
24Uppsala