Oavsett om det sker medvetet eller omedvetet, är det tydligt att Wasabi Web använder känslomässig påverkan på flera olika sätt. Det strategiskt retoriska verktyg som denna påverkan utgör tycks skapa förtroende, bygga relationer och påverka beslut – och i förlängningen alltså bidra till webbyråns framgångar.
Under de workshops som hålls används ett flertal olika metoder för att påverka den potentiella kunden känslomässigt. Genom att visa kunden runt i miljöerna, diskutera förväntningar och behov samt genom att berätta om framgångsrika projekt strävar man efter att skapa känslor av både pålitlighet, förståelse och kompetens – känslor som skulle kunna bidra till att övertyga kunden om att Wasabi Web är rätt webbyrå att välja.
Medan man på sociala medier till viss del tycks arbeta med känslomässig påverkan, genom att publicera innehåll som kan tänkas väcka känslor av exempelvis trygghet och värme, verkar de sociala medierna främst fokusera på att skapa en positiv bild av företaget. Som tidigare nämnts samverkar dock uppfattningen om ett företag med känslorna inför det, och de sociala medierna kan ändå tänkas bidra till en viss känslomässig påverkan, kanske främst genom att väcka känslor av pålitlighet och inspiration, vilket i sin tur stärker förtroendet för webbyrån.
När det kommer till den interna kommunikationen tycks den positiva arbetsmiljön på Wasabi Web till stor del bygga på ett flertal små handlingar som kan verka betydelselösa, men som tycks ha en stark känslomässig påverkan positivt. På samma sätt bidrar små gester till att skapa positiva känslor hos nya medarbetare, för att få dem att känna sig inkluderade och välkomna. Det här tyder på att den här typen av handlingar spelar en avgörande roll för hur tillhörighet och trivsel etableras, samt har stor inverkan på hur en arbetskultur formas och upplevs – en insikt som är viktig för den som strävar efter att skapa en god arbetsmiljö. Precis som Aristoteles hävdade för mer än 2000 år sedan har känslomässiga faktorer en avgörande påverkan. Känslorna har en oerhörd kraft. När jag observerar och reflekterar kring olika kommunikationssituationer på Wasabi Web blir det tydligt hur retoriska verktyg har en stor betydelse och bidrar till att stärka både externa relationer och intern kultur. Detta gör dem strategiskt värdefulla även i vardaglig kommunikation – i alla typer av situationer, och på alla
typer av arbetsplatser. Samtidigt blir det också tydligt att det är viktigt att den känslomässiga påverkan anpassas efter mottagare och situation. Om känslomässiga medel används i överflöd riskerar de att uppfattas som manipulativa eller oäkta, vilket kommer motverka deras syfte. I huvudsak tycks det alltså inte vara fakta och information som bidrar till Wasabi Webs framgångar. Istället beror den positiva arbetsmiljön och de kommersiella framgångarna till stor del på de positiva känslor som Nils Engvall och hans arbetsteam lyckas skapa. Ett resultat av hur de använder sig av känslornas kraft. Möjligtvis skulle allting kunna spåras tillbaka till ledorden – att Wasabi Web, i varje steg, strävar efter att vara värdeskapande och inkluderande.