Under mina tio veckor på webbyrån blev jag mer och mer övertygad om att känslorna, eller mer specifikt: den känslomässiga påverkan, är en viktig del av företagets framgångar – såväl när det kommer till den positiva arbetsmiljön och stämningen på kontoret, som de rent kommersiella framgångarna. I denna övertygelse uppstod en nyfikenhet kring hur känslomässig påverkan – medvetet eller omedvetet – används som strategiskt retoriskt verktyg i externa och interna kommunikationssituationer på webbyrån. Vilka känsloväckande metoder används för att skapa förtroende, bygga relationer och i förlängningen även öka försäljningen? Vilken funktion fyller den känslomässiga påverkan i olika kommunikationssituationer? Vad tycktes den känslomässiga påverkan ha för effekt på kunderna och medarbetarna, och vilken effekt fick den faktiskt på mig själv?
Jag kommer i denna text att resonera kring dessa frågor utifrån mina egna erfarenheter som praktikant på Wasabi Web. Under tio veckors tid har jag observerat och dokumenterat olika
kommunikationssituationer och kommunikationshandlingar på webbyrån, för att närmare kunna beskriva och reflektera kring dessa. Den externa kommunikation jag valt att fokusera på är de uppstartsmöten. Jag kommer även diskutera den interna kommunikationen med fokus på hur denna bidrar till en positiv arbetsmiljö i allmänhet, och på hur företaget får nya medarbetare att känna sig välkomna i synnerhet. Inga formella intervjuer har gjorts med de anställda på företaget, däremot diskuterades vissa strategier och intentioner under min tid på webbyrån. Dessa diskussioner förde jag med Nils Engvall, VD och chef på Wasabi Web, samt med Ronja Tunhult som bland annat är ansvarig för företagets sociala medier.
Värt att nämna är att flera faktorer naturligtvis samverkar och påverkar varandra. I stor utsträckning är den känslomässiga påverkan beroende av ord och handlingar, eftersom dessa ger upphov till olika känslor. I dessa situationer är det svårt att avgöra huruvida det faktiskt är orden och handlingarna, eller själva den känsla som uppstår, som har mest påverkan på kunden eller medarbetaren. På samma sätt kommer de ord och handlingar som bidrar till positiva känslor med stor sannolikhet samtidigt öka förtroendet för webbyrån som en kompetent och pålitlig aktör, vilket också spelar en avgörande roll när det kommer till beslutsfattande. Trots att jag här fokuserar på känslomässig påverkan, är det alltså viktigt att vara medveten om att denna ständigt verkar i samspel med andra faktorer.