Projektarbete om Wasabi Web – Uppsala universitet

Under våren 2025 gjorde Paulina Arvidsson, student på Retorikprogrammet vid Uppsala Universitet, sin praktik på Wasabi Web. I samband med den avslutade praktiken genomförde hon ett projektarbete med titeln ”Känslornas kraft”, där hon analyserade hur Wasabi Web arbetar med känslomässig påverkan i sin kommunikation och kultur. Analysen fokuserade både på externa relationer och hur företaget använder känslor i kunddialog och marknadsföring, samt på den interna arbetsmiljön och hur känslor bidrar till ett starkt och sammansvetsat team.

_DSC4366 (2)

”VI är WW. WW är VI.”

Så lyder ledorden för den Uppsala-baserade webbyrån Wasabi Web. VI står för Värdeskapande och Inkluderande, och citatet återfinns såväl på hemsidan som på en stor tavla på väggen på kontoret. Webbyrån med ett tiotal anställda arbetar främst med att skapa hemsidor, men erbjuder även tjänster inom hosting, design och digital marknadsföring. Sedan starten 2012 har företaget nått stora framgångar och något som är särskilt utmärkande för arbetsplatsen är den positiva stämning som finns bland medarbetarna på kontoret.

Våren 2025 fick jag möjlighet att göra praktik som copywriter på Wasabi Web. En sak som framförallt slog mig under min tid på webbyrån var det faktum att chefen Nils Engvall, i sina möten med nya potentiella kunder, aldrig explicit sa åt kunden att välja just Wasabi Web. Genom att först ge en rundtur och bjuda på kaffe i de anrika lokalerna – där väggarna är fyllda av diverse diplom – i gamla Riksbankshuset, genom att visa upp tidigare framgångsrika projekt och genom att diskutera kundens förhoppningar och potential, skapas istället en positiv känsla som får kunden att verkligen vilja välja Wasabi Web. Kunden tycktes alltså ofta övertygas av en känsla, snarare än förnuft, siffror eller logiska resonemang.

VI är WW

Under mina tio veckor på webbyrån blev jag mer och mer övertygad om att känslorna, eller mer specifikt: den känslomässiga påverkan, är en viktig del av företagets framgångar – såväl när det kommer till den positiva arbetsmiljön och stämningen på kontoret, som de rent kommersiella framgångarna. I denna övertygelse uppstod en nyfikenhet kring hur känslomässig påverkan – medvetet eller omedvetet – används som strategiskt retoriskt verktyg i externa och interna kommunikationssituationer på webbyrån. Vilka känsloväckande metoder används för att skapa förtroende, bygga relationer och i förlängningen även öka försäljningen? Vilken funktion fyller den känslomässiga påverkan i olika kommunikationssituationer? Vad tycktes den känslomässiga påverkan ha för effekt på kunderna och medarbetarna, och vilken effekt fick den faktiskt på mig själv?

Jag kommer i denna text att resonera kring dessa frågor utifrån mina egna erfarenheter som praktikant på Wasabi Web. Under tio veckors tid har jag observerat och dokumenterat olika
kommunikationssituationer och kommunikationshandlingar på webbyrån, för att närmare kunna beskriva och reflektera kring dessa. Den externa kommunikation jag valt att fokusera på är de uppstartsmöten. Jag kommer även diskutera den interna kommunikationen med fokus på hur denna bidrar till en positiv arbetsmiljö i allmänhet, och på hur företaget får nya medarbetare att känna sig välkomna i synnerhet. Inga formella intervjuer har gjorts med de anställda på företaget, däremot diskuterades vissa strategier och intentioner under min tid på webbyrån. Dessa diskussioner förde jag med Nils Engvall, VD och chef på Wasabi Web, samt med Ronja Tunhult som bland annat är ansvarig för företagets sociala medier.

Värt att nämna är att flera faktorer naturligtvis samverkar och påverkar varandra. I stor utsträckning är den känslomässiga påverkan beroende av ord och handlingar, eftersom dessa ger upphov till olika känslor. I dessa situationer är det svårt att avgöra huruvida det faktiskt är orden och handlingarna, eller själva den känsla som uppstår, som har mest påverkan på kunden eller medarbetaren. På samma sätt kommer de ord och handlingar som bidrar till positiva känslor med stor sannolikhet samtidigt öka förtroendet för webbyrån som en kompetent och pålitlig aktör, vilket också spelar en avgörande roll när det kommer till beslutsfattande. Trots att jag här fokuserar på känslomässig påverkan, är det alltså viktigt att vara medveten om att denna ständigt verkar i samspel med andra faktorer.

Paulina-Om-Praktiken4

Kommunikationssituationerna

Den känslomässiga påverkan är ständigt närvarande i kommunikationen på Wasabi Web. Ibland väldigt tydligt, ibland mer subtilt. Jag har valt att fokusera på fyra centrala sammanhang – två externa och två interna. Genom att beskriva och resonera kring hur både verbala och icke-verbala uttryck används för att väcka känslor vill jag, utifrån mina egna erfarenheter, undersöka hur dessa kan ha påverkat relationer, attityder och beslut.

Med varje ny potentiell kund håller Nils Engvall en workshop. Mötet börjar alltid med att kunden visas runt i webbyråns lokaler som ligger i gamla Riksbankshuset i Uppsala, och den anrika byggnaden – med högt i tak, stora fönster och inbjudande atmosfär – skapar sannolikt ett gott första intryck. När kunden visas in i det öppna kontorslandskapet där medarbetarna sitter. I rummet spelas glad musik och det är nästan alltid någon som pratar eller skrattar, vilket gör att kunden verkligen får se att Wasabi Web är en plats som är trevlig att vara på och där medarbetarna trivs. Därefter erbjuds kunden kaffe och får sätta sig i mötesrummet där väggarna pryds av diverse diplom, bilder på arbetsteamet på olika galor och prisutdelningar, inspirationstavlor kopplade till Wasabi Webs välgörenhetsprojekt #GeTillbaka, samt tv-skärmar som visar olika stora och framgångsrika projekt. Redan innan mötet officiellt har startat börjar Engvall bygga förtroende för webbyrån och påverka kunden känslomässigt genom att skapa en positiv och inbjudande känsla.

Wasabi-web-gruppbild

Under workshopen visar Engvall tidigare framgångsrika projekt som Wasabi Web gjort för stora kunder, så som Sushi Yama, Toshiba, Sirius Fotboll och Grammis. Engvall visar både framgångsrika resultat som olika kunder har nått tack vare webbyrån, samt designmässigt tilltalande hemsidor som de skapat. Därefter går Engvall tillbaka till att visa kundens nuvarande hemsida. Utan att med säkerhet kunna konstatera någonting, kan det här tänkas att flera känslor uppstår. Dels kan kunden, vid jämförelsen med de professionellt designade hemsidorna, tänkas få både ökad insikt om den egna hemsidans förbättringspotential och brister, och samtidigt även en känsla för hur bra den egna hemsidan faktiskt skulle kunna bli.

Engvall säger alltså inte ”därför ska ni välja Wasabi Web”, utan genom att visa inspirations-bilder från tidigare projekt förmedlar han istället känslan av att ”om ni väljer Wasabi Web kan det bli såhär bra”. Det hela fungerar som en slags icke-verbal argumentation. Dessutom fungerar de större kunderna som en form av social bekräftelse, så kallat ”social proof”. För en potentiell kund kan det skapa en känsla av trygghet: om flera välkända företag har valt Wasabi Web signalerar det att byrån är pålitlig. Det kan även väcka en känsla av tillhörighet: genom att välja Wasabi Web blir man en del av samma framgångsrika sammanhang.

Spurt

Känslornas kraft

Oavsett om det sker medvetet eller omedvetet, är det tydligt att Wasabi Web använder känslomässig påverkan på flera olika sätt. Det strategiskt retoriska verktyg som denna påverkan utgör tycks skapa förtroende, bygga relationer och påverka beslut – och i förlängningen alltså bidra till webbyråns framgångar.

Under de workshops som hålls används ett flertal olika metoder för att påverka den potentiella kunden känslomässigt. Genom att visa kunden runt i miljöerna, diskutera förväntningar och behov samt genom att berätta om framgångsrika projekt strävar man efter att skapa känslor av både pålitlighet, förståelse och kompetens – känslor som skulle kunna bidra till att övertyga kunden om att Wasabi Web är rätt webbyrå att välja.

Medan man på sociala medier till viss del tycks arbeta med känslomässig påverkan, genom att publicera innehåll som kan tänkas väcka känslor av exempelvis trygghet och värme, verkar de sociala medierna främst fokusera på att skapa en positiv bild av företaget. Som tidigare nämnts samverkar dock uppfattningen om ett företag med känslorna inför det, och de sociala medierna kan ändå tänkas bidra till en viss känslomässig påverkan, kanske främst genom att väcka känslor av pålitlighet och inspiration, vilket i sin tur stärker förtroendet för webbyrån.

När det kommer till den interna kommunikationen tycks den positiva arbetsmiljön på Wasabi Web till stor del bygga på ett flertal små handlingar som kan verka betydelselösa, men som tycks ha en stark känslomässig påverkan positivt. På samma sätt bidrar små gester till att skapa positiva känslor hos nya medarbetare, för att få dem att känna sig inkluderade och välkomna. Det här tyder på att den här typen av handlingar spelar en avgörande roll för hur tillhörighet och trivsel etableras, samt har stor inverkan på hur en arbetskultur formas och upplevs – en insikt som är viktig för den som strävar efter att skapa en god arbetsmiljö. Precis som Aristoteles hävdade för mer än 2000 år sedan har känslomässiga faktorer en avgörande påverkan. Känslorna har en oerhörd kraft. När jag observerar och reflekterar kring olika kommunikationssituationer på Wasabi Web blir det tydligt hur retoriska verktyg har en stor betydelse och bidrar till att stärka både externa relationer och intern kultur. Detta gör dem strategiskt värdefulla även i vardaglig kommunikation – i alla typer av situationer, och på alla
typer av arbetsplatser. Samtidigt blir det också tydligt att det är viktigt att den känslomässiga påverkan anpassas efter mottagare och situation. Om känslomässiga medel används i överflöd riskerar de att uppfattas som manipulativa eller oäkta, vilket kommer motverka deras syfte. I huvudsak tycks det alltså inte vara fakta och information som bidrar till Wasabi Webs framgångar. Istället beror den positiva arbetsmiljön och de kommersiella framgångarna till stor del på de positiva känslor som Nils Engvall och hans arbetsteam lyckas skapa. Ett resultat av hur de använder sig av känslornas kraft. Möjligtvis skulle allting kunna spåras tillbaka till ledorden – att Wasabi Web, i varje steg, strävar efter att vara värdeskapande och inkluderande.

ww-stories-2025-paulina

När det kommer till den interna kommunikationen tycks den positiva arbetsmiljön på Wasabi Web till stor del bygga på ett flertal små handlingar som kan verka betydelselösa, men som tycks ha en stark känslomässig påverkan positivt. På samma sätt bidrar små gester till att skapa positiva känslor hos nya medarbetare, för att få dem att känna sig inkluderade och välkomna. Det här tyder på att den här typen av handlingar spelar en avgörande roll för hur tillhörighet och trivsel etableras, samt har stor inverkan på hur en arbetskultur formas och upplevs – en insikt som är viktig för den som strävar efter att skapa en god arbetsmiljö. Precis som Aristoteles hävdade för mer än 2000 år sedan har känslomässiga faktorer en avgörande påverkan. Känslorna har en oerhörd kraft. När jag observerar och reflekterar kring olika kommunikationssituationer på Wasabi Web blir det tydligt hur retoriska verktyg har en stor betydelse och bidrar till att stärka både externa relationer och intern kultur.

Detta gör dem strategiskt värdefulla även i vardaglig kommunikation – i alla typer av situationer, och på alla typer av arbetsplatser. Samtidigt blir det också tydligt att det är viktigt att den känslomässiga påverkan anpassas efter mottagare och situation. Om känslomässiga medel används i överflöd riskerar de att uppfattas som manipulativa eller oäkta, vilket kommer motverka deras syfte. I huvudsak tycks det alltså inte vara fakta och information som bidrar till Wasabi Webs framgångar. Istället beror den positiva arbetsmiljön och de kommersiella framgångarna till stor del på de positiva känslor som Nils Engvall och hans arbetsteam lyckas skapa. Ett resultat av hur de använder sig av känslornas kraft. Möjligtvis skulle allting kunna spåras tillbaka till ledorden – att Wasabi Web, i varje steg, strävar efter att vara värdeskapande och inkluderande.

Flera nyheter

Utmärkelser & Media

Nyhetsbrev

Följ vad som händer på Wasabi Web

Få uppdateringar kring vad som händer på Wasabi Web och få de senaste nyheterna direkt i inkorgen. På så sätt riskerar du inte att missa något viktigt inom digital marknadsföring, design och säkerhet.

  • Prenumerera

Obligatorisk

Redo att öka er digitala försäljning?


Ange era kontaktuppgifter så kontaktar vi er så snart vi kan.

Obligatorisk