Helpful Content - Vad du behöver veta

Google’s uppdatering Helpful Content släpptes augusti 2022 och fokuserar i första hand på att stödja innehåll som ger användaren, och besökaren av din webbsida, känslan av att de har haft en tillfredställande upplevelse. De innehåll som inte uppfyller användarnas förväntningar, prioriteras mer eller mindre bort.

Helpful Content systemet granskar och identifierar automatiskt innehåll som genererar mindre värde och rangordnar det som inte särskilt användbart för användarna. Allt innehåll och content på webbplatser som uppfattas rymma irrelevant information, och som inte svarar på besökarens fråga, kommer att prestera sämre i Googles sökmotor. Att se över relevansen och mängden innehåll är därför en smart idé för att förbättra rankningen i sökmotorn.

Om visst innehåll kan klassas som irrelevant kommer webbsidor att kunna prestera bra i sökmotorn om resterande innehåll klassas som bra och användbart för användarna. Målet är att filtrera bort webbsidor som använder irrelevant innehåll för att fylla ut volymen. Dessa typer av webbsidor kommer snart att märka en stark påföljd.

Om Helpful Content systemet anser att just din sida och dess innehåll som irrelevant så kan påföljden av det märkas i några månader. Systemet kommer att göra regelbundna granskningar av innehåll men för att få tillbaka sin sökmotors rangordning måste det irrelevanta innehållet rensas bort och förblir borta en längre period.

Denna granskning är helt automatiserad med hjälp av en maskininlärningsmodell som fungerar globalt och på alla språk.

pexels-pixabay-38547

Att tänka på

Helpful Content uppdateringen kommer att kunna påverka just din webbsidas SEO och ranking för de innehåll och mängd content som finns på webbsidan. Därför är det viktigt att ha samtliga komponenter i åtanke för att bevara eller potentiellt förbättra rankningen i fortsättningen:

  • Får besökaren av din webbsida svar på sin fråga?
  • Har din webbplats ett grundläggande syfte eller fokus?
  • Har ditt företag eller din webbplats en befintlig / potentiell publik som skulle gynnas av ditt innehåll?
  • Visar ditt innehåll tydligt förstahandsexpertis och djup kunskap om din bransch/ämne?
  • Kommer besökare känna att de har lärt sig tillräckligt om ett ämne för att hjälpa dem att nå sina mål efter att ha besökt din webbplats?

Vad kommer härnäst?

Google kommer att kontinuerligt optimera hur systemet granskar och klassificerar innehåll. Därför kan det uppstå fler uppdateringar, dessa kommer att klassas som ”helpful content updates” på Googles sökrankningssida. Vid sådana uppdateringar sker det automatiska granskningar som kan ändra sina tidigare klassificeringar av webbplatser och dess innehåll.

Vill du veta mer om Helpful Content uppdateringen? Kontakta oss så berättar vi mer!

Nyhetsbrev

Följ vad som händer på Wasabi Web

Få uppdateringar kring vad som händer på Wasabi Web och få de senaste nyheterna direkt i inkorgen. På så sätt riskerar du inte att missa något viktigt inom digital marknadsföring, design och säkerhet.

  • Prenumerera

Obligatorisk

Flera nyheter

Utmärkelser & Media

Redo att öka er digitala försäljning?


Ange era kontaktuppgifter så kontaktar vi er så snart vi kan.

Obligatorisk