Nya Google Analytics 4 - allt du behöver veta

Google Analytics 4 är analysverktyget som främst används på marknaden. Den stora anledningen till populariteten är att verktyget kan användas kostnadsfritt och ger möjligheten att utförligt analysera webbtrafik, samt få värdefull information om användarbeteenden. Under hösten 2022 släppte Google nyheten att de ersätter tidigare versionen Universal Analytics med Google Analytics 4, som inför 2023 kommer bli den nya standarden. Redan 1 Juli 2023 behövs ett skifte göras för att bibehålla värdefull data.

använd google analytics 4

Vad innebär skiftet från Universal Analytics till Google Analytics 4?

Enligt Google är anledningen till skiftet att skapa enklare förutsättningar för företag att “få bättre långsiktig avkastning på sina investeringar i digital marknadsföring med ett mer intelligent Analytics”. En ytterligare anledningen till den nya versionen är de uppdaterade funktionerna jämfört med Universal Analytics. En stor fördel är den nya flexibla analysplattformen, du kan exempelvis radera felaktigt insamlad data i efterhand. Rapporteringsverktyget är betydligt mer kraftfullt än tidigare och numera kan attributionsmodeller väljas fritt. Google Analytics ger även möjlighet att på ett tydligare sätt mäta trafik från både webbplatser och appar, detta med en nästan extrem precision.

Google Analytics & cookies?

Övergången till Google Analytics 4 gör att tredjepartscookies kommer att tonas ut och försvinna, det innebär att företag inte längre kan sätta cookies på användarens enheter. Data och användbar statistisk kan därmed inte samlas in på samma sätt som tidigare. Därav är det viktigt att forma en ny strategi som fortsatt kan generera nödvändig information. Viktigt i sammanhanget är att poängtera att det fortsatt är fullt möjligt att samla in värdefull användardata. Rent tekniskt är skillnaden att processen går via den egna webbservern istället för via Google. Det nya sättet att samla data kallas för förstapartsdata och ger som sagt fortsatta förutsättningar för insamling av viktig information.

Vilka åtgärder behövs om jag använder Google Universal i dagsläget? 

Har inte Google Analytics 4 tillämpas ännu kommer tidigare versionen sluta fungera så småningom. Under sommaren 2023 kommer nämligen Universal Analytics-egendomar sluta behandla nya träffar, närmare bestämt 1 juli 2023. Inom en snar framtid kommer det med andra ord bli aktuellt med ett byte. Rekommendationen är att skapa en Google Analytics 4-egendom även om du parallellt använder din gamla, för att börja lagra viktig data inför det kommande skiftet. På så sätt minimeras risken att  stå utan värdefull data när det blir dags för den nya versionen.

Hur kan Wasabi Web hjälpa till?

Tiden rusar mot 1 Juli 2023 och det är nu hög tid att förbereda inför skiftet. Med nya Google Analytics 4 finns förutsättningar att få en flygande start om det hanteras på rätt sätt. Oavsett om det gäller uppsättning, säkerhetsställning av data eller utbildning kring den nya versionen, Wasabi Web hjälper gärna till med att underlätta omställningen. Med intentionen att underlätta för de som vill fokusera mer på företagande och mindre på tekniken.

Vill du veta mer? Kontakta oss för mer information och hur vi på Wasabi Web kan hjälpa dig.

Nyhetsbrev

Följ vad som händer på Wasabi Web

Få uppdateringar kring vad som händer på Wasabi Web och få de senaste nyheterna direkt i inkorgen. På så sätt riskerar du inte att missa något viktigt inom digital marknadsföring, design och säkerhet.

  • Prenumerera

Obligatorisk

Flera nyheter

Utmärkelser & Media

Redo att öka er digitala försäljning?


Ange era kontaktuppgifter så kontaktar vi er så snart vi kan.

Obligatorisk