Att ha en snygg och säljande hemsida blir allt viktigare. Allt fler företag väljer att synas på nätet och med dagens sökmotorer är det enkelt att jämföra flera olika företag samtidigt. Det här ställer höga krav på dagens hemsidor och understryker hur viktigt det är att investera i en välgenomtänkt hemsida. Hur ska man då tänka för att lyckas?
Enligt oss utvecklare på webbyrån som dagligen tar fram nya webbplattformar är följande checklista med åtgärder centrala:
- Matcha mål med budskap
- Håll det enkelt
- Prioritera symmetri
- Tänk CTA
- Investera i bilder
Matcha mål med budskap
Det är viktigt att matcha företagets mål med budskapet som förmedlas. Bra webbdesign kommunicerar tydligt och tillgodoser behoven hos användaren. Vill ni t.ex. uppmana besökarna att ta kontakt med er är det viktigt att spara på långa utdragna meningar och göra det enkelt för besökarna. Placera tydliga knappar som sticker ut, helst på varje sida. Strukturera informationen med hjälp av rubriker och underrubriker samt med hjälp av punkter i stället för långa meningar. Vi på nätet vill snabbt åt information och med dagens hårda konkurrens i åtanke har vi som användare ett väldigt begränsat tålamod.
Håll det enkelt
Har ni tolv länkar under en rubrik i menyn? Använder ni många starka färger på webbplatsen? I så fall är det kanske dags att städa upp. Starka färger skapar känslor och bör användas sparsamt samt hållas till några enstaka huvudfärger. En renare navigering gör det lättare att hitta. När saker är lättare att hitta och looken är stilren leder det till en bättre upplevelse för webbplatsens besökare. De kommer då att vara mindre benägna att lämna webbplatsen.
Prioritera symmetri
Slumpmässiga radavstånd, textstorlekar och slumpmässig placering av innehåll på hemsidan kan sluta med ett rörigt utseende. Att prioritera en symmetrisk layout och ordna innehåll i sektioner, pelare och lådor som radas upp med jämna avstånd ger ett städat intryck och leder till en snyggare webbdesign. Symmetriska layouter drar även ned på utvecklingskostnaderna då eventuella skillnader mellan olika webbläsare jämnas ut i motsats till pixelperfekt design, som kräver olika lösningar för olika webbläsare.
Tänk CTA
CTA står för ”Call To Action” och innebär att få besökarna att göra något på webbplatsen. Så gott som varje sida på din webbplats bör uppmana besökaren till att göra något. Kanske är det att få dem att köpa dina produkter, granska er portfolio eller titta på en video. Vad det än är bör ni göra det känt för användaren och leda dem till de åtgärder som ni i slutändan vill att de ska ta.
Investera i bilder
En bild säger mer än tusen ord. Att välja rätt bilder kan hjälpa till med er varumärkespositionering och skapa en god kontakt med er målgrupp. Professionella bilder och videor är väldigt effektiva kommunikationsverktyg och kan många gånger överglänsa de mest välskrivna textstyckena på webbplatsen.
Har ni en webbplats som behöver granskas eller optimeras? Eller kanske är ni i behov av en ny webbplats och behöver riktlinjer? Oavsett behov kan dessa punkter hjälpa din webbplats att bli mer engagerande, funktionell och minnesvärd för besökarna.
Wasabi Webs specialitet är att omsätta denna expertis i webbsidor som genererar försäljningstillfällen. Läs mer om webbyråns process här.
Blogginlägg skrivet av: David Cetinkaya – Full stack utvecklare, Wasabi Web