Bara i Sverige sker cirka 25-40 miljoner “Googlingar” per dag och varje år ökar antalet sökningar från mobila enheter. I takt med att människor allt mer inhämtar information om produkter, tjänster och företag genom sökmotorer har det resulterat i en enorm konkurrens bland sökresultaten inom en viss affärsgren. En webbsida med väl utfört SEO-arbete ökar chanserna för att få en högre rank på Googles sökmotor. Nedan följer fem gundläggande tips för hur ert företag bör bedriva ert SEO-arbete.
1. Se till att ha relevant innehåll – glöm inte att uppdatera!
En av framgångarna för ett lyckat SEO-arbete är att fylla sidan med relevant innehåll. Vi får ofta höra att nyckeln till att hamna topp tio på Google är att proppa webbsidan full med innehåll. Detta stämmer till hälften, eftersom att det faktiskt handlar om att fylla webbsidan med mycket innehåll – men relevant sådant! Ett litet knep är att på ert företags webbsida ha en blogg alternativ nyhetssida där ni skriver om vilka produkter/tjänster ni säljer eller där ni ger olika hjälpfulla tips – ju fler inlägg/sidor desto bättre! Om ert företag exempelvis säljer polkagrisar kan ett inlägg vara “Så gör du en somrig polkagriskaka” där ni försöker integrera betydelsefulla sökord. Viktigt är att kontinuerligt uppdatera bloggen/nyhetssidan och på så sätt få den att kännas levande så försök att göra ett nytt inlägg minst två gånger i månaden för lyckad sökordsoptimering.
2. Glöm inte att döpa bilderna
Vi brukar rekommendera företag att ha som rutin att alltid lägga till text till bilder innan de publiceras på webbsidan. Den främsta anledningen är för att bilderna på så sätt blir sökbara och med andra ord också hjälper till på traven att hamna högre upp på Google. Säljer ert företag produkter bör ni skriva produktens namn i bildtexten och detsamma gäller för tjänster. Ett tips är att ha korta meningar som exempelvis “Skapa webbsida – wordpress”. Genom att skriva på det sättet kommer sidan dyka upp på Google både när sökordet “wordpress” används men även på “skapa webbsida”. Glöm inte att sökordsoptimering handlar om att använda sig av relevanta sökord. Döp aldrig bilder till något som inte är kopplat till ert företags produkter eller tjänster. Här kan ni läsa mer om sökordsoptimering och SEO-analyser.
3. Länka externt och internt
En annan viktig faktor för ett lyckat SEO-arbete är att jobba med länkar, både till interna och externa sidor på ert företags webbsida. En av anledningarna till varför det är av stor vikt att integrera interna länkar är för leda in besökarna till ert tjänsteutbud alternativt underlätta en köpprocess på er webbsida. Skriver ert företag ett blogginlägg om en specifik tjänst eller produkt är det rimligt att skriva: “för mer information om polkagrisar klicka in på vårt breda polkagrisutbud (internlänk)”. Att dessutom få starka och relevanta sidor att länka till er webbsida är otroligt viktigt för högre rank på Google. Exempelvis är en lokal eller regional tidning alternativt större bloggar sidor som Gooogle ofta anser är trovärdiga. Ett annat tips är att försöka undvika att länka till andra sidor allt för mycket. Ert företag bör med andra ord vara restriktiva med att kasta ut länkar till andra företag eller webbsidor, för ni vill väl att besökarna stannar på ert företags hemsida och inte klickar sig vidare till någon annans?
4. Välj dina ord med omsorg
Ett annat litet knep som är viktigt att tänka på i samband med SEO-arbete är att selektera ord. Ett litet tips är att logga in på AdWords och använda sig av deras sökordsplanerare. Där kan ert företag få idéer om sökord och se vilket resultat sökord kan få. Det kanske visar sig att majoriteten av kunderna som söker på Google inte söker på sökordet webbsida utan istället hemsida? Då är det istället dessa ord ni ska försöka att använda er av på sidan och integrera i era texter/bilder. Det gäller med andra ord att välja orden du använder med omsorg!
5. Viktigast av allt – kom igång med att sökordsoptimera!
Det viktigaste är att ert företag bestämmer er för att sätta igång och att alla på ert företag jobbar enhetligt och konsekvent. Sammankalla till ett möte och gå igenom hur ni ska bygga upp ert SEO-arbete. Bron byggs heller inte på en dag och det gäller att ha tålamod när det gäller sökordsoptimering och något som kräver tid och engagemang från alla på ert företag som är involverade i arbetet med er webbsida.
Ibland kan sökordsoptimering kännas både komplicerat och svårt. Av erfarenhet kan det vara behövligt att genomgående under hela SEO-arbetet jobba tillsammans med någon som är erfaren inom området, det vill säga en expert inom sökordsoptimering. De kan hjälpa er ta fram SEO-analyser och sökordskartor som ligger till grund för ett välarbetat SEO-arbete som ni på ert företag sedan kan utgå ifrån.
För att läsa mer om SEO och hur du kan få hjälp att öka din ranking på Google besök www.wasabiweb.se/SEO