Gymleco
Kundcase
Gymleco är en av de största tillverkarna av styrketräningsutrustning i norra Europa. Företaget erbjuder helhetslösningar där de fokuserar på att designa hållbar och funktionell utrustning av hög kvalité och ville ha hjälp att utveckla en webbshop för sina produkter. Utöver en E-handel i Shopify gjordes även Google Analytics-uppsättning, SEO-analys, Google Ads-analys och en strategisk plan för sociala medier för att öka Gymlecos digitala synlighet och få företaget att fånga uppmärksamhet hos ännu fler kunder.
Utmaning
Huvudutmaningen i projektet var att nå ut för att hitta fler återförsäljare, stärka varumärket och få den svenska marknaden att förstå hur stora Gymleco är internationellt. Det var dessutom viktigt att skapa inspiration för att visa Gymlecos stora utbud och hjälpa kunden att hitta rätt produkt. Eftersom Gymleco erbjuder utrustning för både företag och privatpersoner behövde man även hitta ett sätt att annonsera priserna på ett tydligt sätt.
Resultat
Resultatet blev Gymleco.com – en användarvänlig och lättnavigerad webbhandel med överskådliga kategorier där kunden snabbt hittar rätt produkt. Inspirerande bilder i kombination med förklarande texter och tydlig prissättning gör köpet enkelt, såväl för hemmatränaren som den etablerade gymägaren!
SEO-resultat
Gymlecos organiska synlighet och länktillväxt efter webbplatslansering
Gymlecos nya webbplats har haft en tydligt positiv påverkan på både synlighet i sökresultaten och antalet hänvisande domäner. Utvecklingen mellan mars och april 2025 visar på stark organisk tillväxt.
Organisk trafik och länkar visar kraftig uppgång. Mellan mars och april 2025 ökade:
- Genomsnittlig organisk trafik från 12 673 till 19 059 besökare (+50 %)
- Antal hänvisande domäner från 1 338 till 1 644 (+23 %)
- Detta innebär att webbplatsen på kort tid både blivit mer synlig i Googles sökresultat och mer attraktiv att länka till. Det tyder på en tekniskt väloptimerad lansering, stärkt innehållsstruktur och bättre indexering.
Trafiken växer inte bara i Sverige – Toppländer för organisk trafik:
- Sverige: 5 600 besök (+1 700)
- USA: 4 200 besök (+1 700)
- Indien, Storbritannien och Kanada visar också tydlig tillväxt
Att USA nu står för över 20 % av den organiska trafiken visar att den engelska versionen av sajten har fått bra genomslag. Det indikerar potential för fortsatt expansion mot engelskspråkiga marknader.
Stark ökning i organiska nyckeltal enligt Ahrefs senaste tre månaderna:
- Antal bakåtlänkar har ökat med 19 700
- Hänvisande domäner har ökat med 1 100
- Antalet synliga sökord har ökat med 1 700
- Den organiska trafiken har ökat med 8 100 besökare per månad
Sammantaget visar detta att lanseringen har förbättrat förutsättningarna för att ranka på fler sökord.