Svenska Botaniska Föreningen
Kundcase
Svenska Botaniska Föreningen, grundades 1907 och en ideell förening som arbetar för att öka kunskapen och skyddet av vilda växter. Föreningen verkar som en samlingsplats för botanikintresserade och strävar efter att främja botaniska intressen och öka medvetenheten om vilda växters viktiga roll i den biologiska mångfalden och ekosystemens hälsa. Genom forskning, utbildning och samhällsengagemang belyser botaniska föreningen dessa växters ekologiska betydelse. Föreningen publicerar också de vetenskapliga tidskrifterna Svensk Botanisk Tidskrift och Vilda Växter, samt annan botanisk litteratur. Genom sitt arbete vill de inte bara uppmärksamma våra naturliga ekosystems unika värde, utan också aktivt bidra till deras bevarande för framtida generationer.
Wasabi Web har vann upphandlingen för Svenska Botaniska Föreningen och tilldelades uppdraget att utveckla föreningens nya digitala plattform. Satsningen syftar till att stärka deras digitala närvaro och engagera naturintresserade i hela Sverige.
Utmaning
Utmaningen inför projektet var att skapa en modern hemsida som är lätthanterlig både internt och externt för besökare. Webben ska rikta sig mot både potentiella medlemmar och redan aktiva medlemmar oavsett ålder eller tidigare kunskapsnivå. Fokuset ska genomgående vara på vad föreningen gör och inspirera samt engagera allmänheten, genom att väcka intresse för vilda växter. Webben ska spegla de visioner som föreningen har och samtidigt skapa synlighet på sökmotorer som Google.
Lösning
Wasabi Web skapade en lösning till Svenska Botaniska Föreningen som präglades av en inspirerande design med fina bilder och filmer som tilltalar både befintliga- och potentiella medlemmar. Strukturen på den nya webben är lättnavigerad och strukturerad trots mycket information och textmängder så upplevs webben tydlig och gedigen. Dessutom adderades en bra sökfunktion som gör det lätt för besökarna att hitta rätt på webben. För att skapa synlighet på Google genomfördes effektiva marknadsföringsinsatser inom både Google Ads och SEO, som ger föreningen de bästa förutsättningarna att blomstra i framtiden.