Wasabi Webs Pokémon Go-event lockade både spelare och lokalpress

Pokémon Go-vågen ligger över oss och verkar än så länge inte avta nämnvärt. Redan från första dagen som lanseringen av det omåttligt populära mobilspelet skedde världen över har företag utforskat sätt som spelet kan användas i marknadsföringssyfte. Wasabi Web ville självklart inte vara sämre – vi bjöd in allmänheten till ett dagslångt Pokémon Go-häng i webbyråns lokaler i Uppsalas Gamla Riksbankshus.

Inspirerade av utländska förebilder och vår egen förtjusning inför spelet så dukade vi, som ett av de första svenska företagen, upp till öppet hus (21/7) för alla intresserade spelare i vår anrika entré. Förutom chansen att fly värmen för en stund så försåg vi spelarna med gratis kaffe, te, kaka, godis samt chansen att ladda sina mobiler.

Fin uppslutning

Det dröjde inte lång tid innan hela Gamla Riksbankshusets pampiga stentrappa fylldes med Pokémon-entusiaster. Passande nog råkar även Gamla Riksbankshuset vara ett så kallat PokéStop – alltså ett fast ställe i själva Pokémon Go-världen där en spelare kan plocka på sig användbara objekt och ha större chans att stöta på Pokémons.

Varför anordnade då webbyrån denna “players lounge”? Dels såg vi det som ett naturligt test för vår digitala marknadsföringsavdelning (förevigade i bilden ovan) att visa framfötterna genom att snabbt ta tillvara på hypen kring ett hett fenomen. Dels som ett sätt, med relativt små medel, att nå ut och ge tillbaka till en målgrupp som webbyrån normalt inte har så mycket kontakt med.

När Upsala Nya Tidnings redaktion fick nys om vårt populära event så skickade de omgående ut en reporter i vår riktning. Vilket innebar att Wasabi Webs initiativ några timmar senare prydde förstasidan på unt.se. Artikeln fanns även med i papperstidningsupplagan av UNT dagen efter.

UNT:s journalist Pontus Stark undrade vilken nytta företag egentligen kan dra av så kallade Augmented Reality-spel som utgår från GPS-genererad data. Webbyråns VD och grundare Andreas Glimbrant var övertygad om att vi bara sett början på teknikens möjligheter:

” – Vi gör det mest som ett test. Potentialen är enorm och det måste man ta vara på. Överallt finns företag som skulle kunna ha nytta av det här”. 

Ett stort tack till alla 400 personer som tittade förbi under dagen och gjorde eventet lyckat! Håll utkik efter liknande arrangemang från Wasabi Webs sida i framtiden.

/Pär Brolin – Copywriter / Content Manager, Wasabi Web

Google Rating
4.8
Bli kontaktad