Co-Properties – Från UIC-bidrag till miljonvärdering

Under våren kom vi i kontakt med Erik Englund, grundare av Co-Properties som med hjälp av UIC fått digitaliseringscheckar för att skapa en proofof concept kring hans projekt. Behovet var produktion av varumärkesplattform samt hemsida, texter och säkert webbhotell.

Vi passade på att intervjua Erik om framtiden, efter att ha gått från 0 kr i omsättning till att få in investerare för miljonvärdering och framtidsplaner på börsen, med hjälp av sin hemsida från Wasabi Web.

Hur kom du på idén till Co-Properties?
Jag hade tröttnat på att spekulera i aktier/fonder och undersökte vilka alternativa investeringsmöjligheter det fanns på nätet idag. Jag hittade flera peer-to-peer lånetjänster där man kunde få ränta genom att låna ut sina pengar till andra på plattformar utan bankernas inblandning (crowdfunding/crowdlending-konceptet), men jag hittade ändå inte riktigt vad jag letade efter; en säker investeringsmöjlighet med hög potentiell avkastning.

 

Co-Properties – Från UIC-bidrag till miljonvärdering

 

Lösningen hittade jag i fastigheter. De flesta känner någon som gjort en så kallad bostadsresa; dvs. att de köpt en bostad, bott i den under några år, för att sedan sälja den vidare med vinst. Detta var precis vad jag letade efter, så jag började fundera på hur man kunde göra detta tillgängligt för fler, få ner det minsta kapitalbehovet för en investering och hur man kunde optimera avkastningen.

Resultatet är Co-Properties.se – En investeringsplattform för tidsbegränsat microägande i specifika bostadsobjekt.

 

Co-Properties – Från UIC-bidrag till miljonvärdering

 

Vi crowdfundar helt enkelt tillsammans (upp till 200 investerare per objekt) ihop hela köpeskillingen för ett specifikt bostadsobjekt, t.ex ett radhus i Marbella, köper det helt utan lån, eventuellt renoverar/förädlar objektet, hyr ut det under 2-3 år för att sedan sälja det vidare.

Denna lösning erbjuder precis som en utdelningsaktie, en årlig utdelning i form av hyresintäkterna till samtliga investerare, samtidigt som värdet på objektet förhoppningsvis går upp med tiden i en välmående bostadsmarknad. En spekulativ tjänst med delägande i specifika bostadsobjekt helt enkelt.

 

Så efter idén, vad gjorde du då??
Jag började med att göra en affärsplan och en presentation om tjänsten. Med denna i hand gick jag till Almi/Vinnova och lyckades få lite mjuka pengar för att kunna göra en riktig marknadsanalys för att verifiera att det var fler och inte bara jag själv som skulle kunna vara intresserade av en tjänst som denna.

En viktig del, förutom att verifiera den juridiskt, var att kunna visualisera och presentera tjänsten för potentiella kunder och det var här Wasabi web kom in. De tog fram en grafisk profil och gjorde en bra förklarande hemsida som beskrev tjänsten på ett visuellt tilltalande sätt. Med många intresseanmälningar på kort tid kändes detta verkligen som något som folk ville ha och vi tog in riskkapital för att ta fram tjänsten på riktigt.

 

Och var befinner ni er nu?
Vi är precis klara med utvecklingen av tjänsten och lanserar nu i veckan faktiskt. Vi har ett samarbete med en mäklare i Spanien som är vår partner och väljer ut de bostadsobjekt som vi lägger upp på plattformen. Vi kommer att lansera med en renoverad 3 RoK i Marbella och en 4 RoK i Nerja, där vi lägger in en liten renoveringsbudget i priset för att boosta värdeutvecklingen.

Anledningen att vi endast erbjuder objekt i Spanien för tillfället är för att värdeutvecklingen där prognostiseras gå bra de kommande åren samt att uthyrningen till turister är hög och jämn. Dock så scannar vi hela tiden Europas bostadsmarknader och är redo att erbjuda investeringsobjekt i andra lovande geografiska marknader inom kort. 

Wasabi web förstod vår vision med tjänsten väldigt snabbt och visualiserade den genom grafisk profil och en hemsida väldigt väl.

 

Erik Englund
VD, Co-Properties Nordic AB

Nyhetsbrev

Följ vad som händer på Wasabi Web

Få uppdateringar kring vad som händer på Wasabi Web och få de senaste nyheterna direkt i inkorgen. På så sätt riskerar du inte att missa något viktigt inom digital marknadsföring, design och säkerhet.

  • Prenumerera

Obligatorisk

Flera nyheter

Utmärkelser & media

Redo att öka er digitala försäljning?


Ange era kontaktuppgifter
så kontaktar vi er så snart vi kan

Obligatoriskt
Vi använder reCaptcha för att undvika få in spam.